Al llarg dels propers dies, alumnes i docents mostraran al públic les propostes treballades en el marc d’aquests programes
Juntament amb EN RESIDÈNCIA, aquestes iniciatives formen part dels objectius de la Mesura de Cultura i Educació del Pla de Drets Culturals que promou el dret a la participació cultural i l’educació pràctica i artística i el treball conjunt entre agents culturals i educatius
Aquests dies entren en la fase final els projectes creatius nascuts en el si dels programes de Cultura i Educació impulsats per l’ Ajuntament de Barcelona en cooperació amb el Consorci d’Educació de Barcelona i amb molts agents culturals i educatius de la ciutat. Avui i demà, el Teatre Lliure de Gràcia acull les presentacions al públic de projecte Escena Pilot (a les 11 hores per a alumnes de secundària, i a les 17 hores per a familiars i públic general). Els propers 18 i 19 de maig i 10 de juny seran els participants del programa Tot Dansa els que mostrin al públic els resultats de la feina feta. L’abordatge transversal d’Educació i Cultura amb els alumnes de secundària de la ciutat es completa amb el programa EN RESIDÈNCIA, que fins al 16 de juny oferirà al públic les presentacions de la dotzena edició i que acaba d’obrir convocatòria per a la propera (consulteu aquí la nota de premsa per a més informació).
L’aposta per aquests programes enllaça amb el Pla de Drets Culturals i, entronca directament amb la Mesura de Cultura i Educació, que consigna el dret a la participació cultural i a l’educació pràctica i artística al llarg de la vida. I tot això, buscant assolir, entre altres, els objectius de promoure el treball conjunt entre agents culturals i agents educatius basats en processos reals de creació i generació de coneixement i potenciar la innovació tant en el pla pedagògic com en l’artístic que posi de relleu la vessant educativa dels agents culturals i la vessant cultural dels centres educatius. Els programes volen posar de manifest que en els centres educatius també es fa cultura i creació contemporània, i els centres culturals també són agents educadors de primer nivell.
Tot i el context de restriccions per la pandèmia, aquests projectes s’han ampliat, marcant el camí per arribar els propers anys a oferir-ne, com a mínim, un a cada institut públic de la ciutat. Escena Pilot ha viscut les seves dues primeres edicions en temps de pandèmia i, amb tot, aquest curs han estat 4 els centres participants (dos més que la primera edició). Tot Dansa ha doblat també el nombre d’instituts participants respecte als anys anteriors i ha passat de 6 a 12 centres. Per la seva banda, EN RESiDÈNCiA ha arribat, en la seva 12a edició, a 24 instituts de forma simultània (3 més que en l’edició anterior).
Escena Pilot: teatre de creació col·lectiva
El programa Escena Pilot vincula el llenguatge teatral amb l’alumnat d’ESO i Batxillerat des d’una experiència vivencial de creació col·lectiva. Es tracta de possibilitar que els joves tinguin l’oportunitat de tenir una experiència teatral significativa en contacte amb un entorn professional.
El Teatre Lliure, l’Institut de Cultura i l’Institut d’Educació de Barcelona impulsen aquest projecte per segon any. En aquesta edició, els centres participants han estat INS Milà i Fontanals, INS Vila de Gràcia, INS Barri Besòs i INS Coves d’en Cimany. 5 docents i 75 nois i noies, alumnat dels 4 centres inscrits han generat conjuntament, tot i les restriccions per la pandèmia, un espectacle que es representarà al Teatre Lliure de Gràcia avui i demà. Una proposta documental i artística de Lali Álvarez i Gemma Martínez.
Tot Dansa: una aproximació vivencial a la creació contemporània
El programa Tot Dansa posa en contacte el llenguatge del moviment i la dansa de creació contemporània amb l’alumnat d’ESO i Batxillerat des d’una experiència vivencial de creació col·lectiva. Tot Dansa és un projecte impulsat conjuntament per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), l‘Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), el Mercat de les Flors i el Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre.
La pandèmia no ha pogut aturar el procés creatiu comú que han viscut els participants, 112 joves i 22 docents de 12 instituts públics de la ciutat de Barcelona: INS Poeta Maragall, INS Santa Andreu, INS Anna Gironella de Mundet, INS Vila de Gràcia, INS Dr Puigvert, INS Barri Besòs, INS 22@, INS La Sagrera Sant Andreu, INS Vapor Fil, INS Coves d’en Cimany, INS Maria Espinalt, INS Lluís Domènech i Montaner. El coreògraf Mario G. Saez ha liderat un equip de 6 formadors de l’Institut del Teatre que han treballat amb els docents i joves d’aquests instituts per la creació artística de “Celebració. Els diumenges de la vida”, que es podrà veure els propers 18 i 19 de maig i 10 de juny al Mercat de les Flors.