
El festival barceloní revalida la seva vocació d’apropar l’art a la ciutadania, amb una programació representativa de la gran riquesa de les arts lumíniques
La gran afluència de públic, heterogeni i curiós, ha estat una constant al llarg de tot el festival, que es clausurarà avui a les 23.00h
Els premis Talent Jove en reconeixement a la feina de les escoles de disseny de la ciutat han distingit l’Institut del Teatre, l’UPC Màster Lighting Design i ESDi
A les 23.00 h d’aquesta nit, al barri del Poblenou, el festival Llum BCN 2025 posarà el punt final a la seva 14a edició, celebrada en paral·lel a les festes de Santa Eulàlia, la patrona d’hivern de la ciutat. Sota el comissariat de Maria Güell i, enguany, amb la col·laboració de Martin Posta com a programador internacional convidat, el festival organitzat per l’Institut de Cultura ha tornat a situar Barcelona com a escenari imprescindible per estar al dia de la innovació en l’àmbit de les arts lumíniques. I tot això sense perdre el caràcter radicalment ciutadà de la proposta, gratuïta i majoritàriament a l’aire lliure. La qualitat artística ha travessat tota la programació, amb una saludable convivència entre veus consagrades a escala internacional i talents emergents encara a les aules de les principals escoles de disseny de la ciutat. I amb una programació eclèctica de peces que exploren les infinites possibilitats creatives de la llum, des de les més conceptuals fins a les més tecnològiques i immersives.
En aquesta edició s’han pogut veure obres de 15 artistes nacionals i internacionals, així com les propostes de 17 escoles de disseny i arquitectura, que han aportat la mirada més experimental i emergent al programa. La ciutadania ha respost amb entusiasme a aquesta celebració de la llum, l’art i la tecnologia, omplint els carrers del Poblenou, malgrat la pluja del divendres. Quan aquesta nit es tanqui l’edició, les instal·lacions del festival hauran rebut prop de 300.000 visites, consolidant Llum BCN com una de les grans cites culturals de la ciutat.
Un programa artístic amb grans noms i una aposta multidisciplinària
Llum BCN 2025 ha comptat amb la participació de creadors reconeguts en l’àmbit internacional com Joan Fontcuberta, amb una reinterpretació dels versicles del Gènesi mitjançant intel·ligència artificial, o el flamant guanyador del Goya a la millor direcció Isaki Lacuesta, que ha creat per al festival una peça que explora la relació entre la llum i la narrativa cinematogràfica.També han format part de la programació Laura Clos ‘Closca’, que ha portat la seva visió escenogràfica a l’espai públic; Playmodes, col·lectiu referent en la investigació audiovisual i la llum interactiva, i Daniel Rossa, conegut per les seves intervencions lumíniques en entorns arquitectònics.
La interdisciplinarietat ha estat un dels grans eixos del festival, amb instal·lacions que han combinat arquitectura, disseny, ciència i tecnologia per oferir experiències immersives d’alt nivell. L’aposta per espais oberts i el gran format ha potenciat la interacció amb el públic i ha reforçat la dimensió urbana del festival, consolidant el Poblenou com a laboratori de la creativitat lumínica contemporània.
Les escoles de disseny i arquitectura, incubadores de talent
Un dels elements distintius de Llum BCN, que compta amb el patrocini principal de Yamaha, és la seva aposta pel talent emergent. En aquesta edició, 17 escoles de grau universitari de disseny i arquitectura han participat amb instal·lacions que han portat la recerca i l’experimentació lumínica a l’espai públic. Aquests projectes han demostrat una gran capacitat d’innovació, tant pel que fa a l’ús dels materials com per les narratives desenvolupades en diàleg amb l’entorn urbà.
Aquest matí, s’han lliurat els Premis Talent Jove, que reconeixen les propostes més destacades entre les escoles participants. El Primer Premi en la categoria Ciutat ha estat atorgat a l’Institut del Teatre per la seva instal·lació Parc Nacional de Catalunya, per la seva excel·lent composició, materialitat i integració amb l’espai. En la categoria Atmosfera, el guardó ha estat per a la UPC Màster Lighting Design, amb Loominiscència, una proposta d’alt impacte que combina recerca històrica i innovació. El Premi en la categoria Risc ha estat per a ESDi amb Reflexions, que ha destacat per la seva capacitat de sorprendre a partir d’una idea senzilla però efectiva. A més, s’han concedit dues mencions especials: a ESDAPC – Campus Llotja, que ha estat reconeguda en la categoria d’Efectivitat per Protesta Encesa, i a Elisava – Facultat de Disseny i Enginyeria UVic-UCC, que ha rebut una menció en la categoria de Treball en Comunitat per Eixir.
Un punt de trobada per al sector professional
Paral·lelament a les instal·lacions artístiques, el festival ha consolidat Llum Pro, un espai de trobada per a professionals i estudiants d’art, disseny i arquitectura. Coordinat per Antònia Folguera, aquest programa ha inclòs ponències i taules rodones que han permès aprofundir en els nous llenguatges lumínics i la seva aplicació en diversos àmbits creatius. Entre les conferències més destacades, cal esmentar la d’Antoni Arola, un dels grans noms del disseny lumínic, i la del col·lectiu Playmodes, referents en exploració audiovisual i interactiva. Aquestes sessions, obertes al públic general, han ampliat l’abast del festival més enllà de l’experiència sensorial de les instal·lacions, oferint una plataforma per al debat i l’intercanvi de coneixement entre creadors, acadèmics i professionals del sector.
Llum BCN 2025 culmina una setmana de gran intensitat artística, tecnològica i audiovisual a Barcelona, escenari d’una nova edició de la fira Integrated Systems Europe (ISE) amb què el festival manté una estreta col·laboració.