Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
Dues exposicions de comissariat tanquen el programa Barcelona Producció 2023-2024

Les dues noves propostes del Centre d’Art La Capella plantegen qüestionar el paradigma estable de la modernitat representat pel temps i posar en valor els dispositius museogràfics

L’exposició ‘Un desordre distint’, comissariada per Marta Sesé, renuncia a la linealitat del temps i posa en qüestió els diferents ordres establerts per la
modernitat a l’Espai Capella

ferranElOtro presenta la seva pròpia hipòtesi de la història de la museografia amb ‘HOW ABOUT A LITTLE KISS, DON’T BE UNKIND’ [Va, fes-me un petonet, no siguis antipàtic] a l’Espai Rampa

Els projectes de comissariat ofereixen una aproximació més coral i compartida a la pràctica artística que es produeix actualment a la ciutat de Barcelona


El Barcelona Producció 2023-2024 conclou amb dues exposicions de comissariat que ocuparan els principals espais del Centre d’Art La Capella fins a la tardor. Totes dues propostes qüestionen conceptes establerts i aprofundeixen en el significat del temps i l’espai expositiu.

A Un desordre distint, Marta Sesé reflexiona sobre la concepció lineal del temps i convida a renunciar-hi, tot retirant la mirada sobre un horitzó fix. La seva proposta posa en qüestió la concepció abstracta i progressista del temps, assenyalant el seu paper fonamental en qüestions com la violència colonial, l’explotació, la sexualitat i l’homogeneïtzació estètica i cultural. Sesé ha reunit un conjunt d’obres creades per deu artistes internacionals que treballen en diferents disciplines però comparteixen la mateixa motivació: crear noves narratives que desafiïn els ordres normatius existents.


L’Espai Capella es converteix d’aquesta manera en un espai de desaprenentatge, envoltat d’una estructura dissenyada per acomodar (o incomodar) les peces de l’exposició: tapissos, material fotogràfic, mapes, pistes de ball, peces audiovisuals, patrons i mobles reinterpretats… Un conjunt de peces que busquen remoure, trencar i desestabilitzar, com un terratrèmol que provoca un desordre distint.


Per la seva part, ferranElOtro planteja noves maneres d’explorar els dispositius museogràfics, posant-los en primer pla i reivindicant el seu paper més enllà de simples estructures que sostenen les obres d’una exposició. A partir d’una audioguia, es rememoren cinc moments icònics de la història de les exposicions i els seus displays: una vitrina, una cortina, una cartel·la, un llistat de títols i la mateixa audioguia. La narració d’aquest àudio reprodueix el pensament del comissari i recorre els dispositius museogràfics presents a l’espai juntament amb l’ècfrasi d’altres dispositius absents.

Així, a l’Espai Rampa hi conviuran elements tan diferents com una vitrina del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, el primer museu públic de la ciutat; la reconstrucció d’un espai dissenyat originalment per Lilly Reich i Mies van der Rohe el 1927, o l’obra Show Titles #641, de l’artista Stefan Brüggemann, que consta d’una llista de més de 1.200 possibles títols per a exposicions.

Dins el programa Barcelona Producció, les propostes de comissariat generen un altra tipologia de projecte i donen peu a exposicions de caràcter col·lectiu, on la suma de veus a través d’artistes i altres agents convida a una aproximació més coral i compartida sobre la pràctica artística actual a la ciutat de Barcelona.

La inauguració de les exposicions tindrà lloc avui dimarts 16 de juliol (19h) a l’Espai Capella
i l’Espai Rampa del Centre d’Art La Capella

Etiquetes:


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.