La mostra es pot visitar gratuïtament fins al desembre als espais annexos al vestíbul de la Seu Montcada del Museu Etnològic i de Cultures del Món (MuEC)
L’exposició inclou més de 50 peces del fons propi del Museu, exposades juntes per primer cop, i presentades amb una lectura i visió crítica sobre el seu origen i el fet colonial
El fons exposat prové de la col·lecció particular reunida per Miquel Núñez de Prado durant el temps que va ser governador colonial als territoris del golf de Guinea (1925- 1932)
Comissariada per l’equip de Col·leccions, l’exposició dona visibilitat a la tasca de recerca i revisió crítica que s’ha iniciat al museu
Des d’avui ja es pot visitar la nova mostra de vitrina a la Seu Montcada. “Col·leccionar a la colònia. El fons Baux/Núñez de Prado”, recull l’esforç d’investigació que s’ha fet des del Museu per documentar amb rigor l’origen d’aquest fons.
L’exposició, comissariada per Mikel Soberon i l’equip del Departament de Col·leccions, presenta més de 50 peces acompanyades d’informació històrica i amb una visió crítica sobre el context colonial en què es van obtenir i extreure.
Miguel Núñez de Prado y Susbielas (1882-1936) va ser governador dels territoris espanyols al golf de Guinea des del final del 1925 i fins als primers mesos de la Segona República. Tal com era habitual entre els administradors colonials, durant el seu mandat va adquirir diversos objectes que han acabat formant part de la col·lecció del Museu Etnològic i de Cultures del Món (MuEC). L’octubre del 1936, després de la seva execució per part del bàndol franquista, la seva vídua, Maria Luisa Baux, els va vendre a la Generalitat de Catalunya amb destí a la secció etnològica del Museu d’Arqueologia de Catalunya. Posteriorment, el conjunt va ser traslladat al Museo Etnológico y Colonial, creat al final del 1948 i precedent de l’actual MuEC.
L’exposició aborda, a través dels objectes, imatges i documentació de l’època i entrevistes a experts, diverses temàtiques que envolten la formació de la col·lecció: l’adquisició d’objectes africans per part dels compradors blancs, el domini i la propaganda colonial, l’explotació dels treballadors, l’imaginari colonial que es construïa des d’aquí i el rol de Núñez de Prado en tot aquest entramat.
El visitant podrà descobrir no només peces d’artistes fang, sinó també mobiliari i objectes haussa fabricats per als gustos europeus, obres del Camerun molt de moda entre els compradors blancs, així com imatges i documents de l’època que formen part de l’arxiu fotogràfic del mateix Museu. Per qui en vulgui saber més, s’ha editat un llibret que aprofundeix en el contingut que s’exposa i que conté gran part de les imatges i els objectes que formen part de la mostra.
Amb aquesta mostra el museu vol difondre la tasca de recerca que duu a terme sobre els seus fons amb la voluntat d’obrir un procés de necessària reflexió crítica sobre l’origen i les formes d’adquisició de part de les seves col·leccions.