Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
L’art contemporani entra a les escoles d’educació primària i secundària amb la segona edició pilot de ‘Fora de reserves’

El mes d’octubre passat es va posar en marxa la segona edició pilot de ‘Fora de reserves’ (2023-2024), que s’està desenvolupant al llarg de tot el curs lectiu, en una versió ampliada pel que fa al nombre de centres i artistes participants, respecte a la primera edició

Enguany hi participen quatre centres educatius públics, tant d’educació primària com de secundària

L’Institut Anna Gironella de Mundet (Horta-Guinardó) i l’Escola Ramon Casas (Sants-Montjuïc) participen per segon any consecutiu en aquest programa acollint les obres High Five Zara composition01.ai (the Poignant), de Rubén Grilo, i Arquetips esquelètics, deMònica Planes, respectivament

L’Escola Josep Maria de Sagarra (Gràcia) i l’Institut Escola Tres Fonts de les Corts (les Corts) participen per primera vegada a Fora de reserves. La primera acollint l’obra Sabó d’Alep, de Jaume Pitarch, i la segona amb Al cistell, d’Isabel Banal

Fora de reserves és un programa d’acollida temporal d’obres del fons d’art contemporani de la ciutat als centres educatius. Aquesta iniciativa es desplega al llarg de tot un curs lectiu, i comporta la instal·lació i l’exposició de les obres a instituts i escoles, reconeixent els centres educatius com a espais expositius i d’extensió de la mateixa institució-museu. En cooperació amb els i les artistes, es construeix un programa públic i d’activitats durant la permanència de les obres als centres educatius. 

Aquest programa, que vol unir la cultura i l’educació,  s’articula des de l’Institut de Cultura de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Així, doncs, i més enllà de fer present l’art contemporani als instituts i les escoles, es pretén provocar un diàleg actiu entre els centres educatius, els centres museístics i els artistes participants. Igualment, el programa permet que en el transcurs de la vida lectiva habitual del centre, docents i alumnes descobreixin part de la pròpia cultura i reconeguin les obres com a testimoni de pensament i aprenentatge, tot preent consciència de la necessitat de conservar-les.

Aquest any, el programa celebra la segona edició pilot, que es desplega al llarg de tot un curs lectiu en una versió ampliada pel que fa al nombre de centres i artistes participants, respecte a la primera edició (2022-2023).

Enguany participen quatre centres educatius públics, tant d’educació primària com de secundària. L’Institut Anna Gironella de Mundet (Horta-Guinardó) i l’Escola Ramon Casas (Sants-Montjuïc) participen per segon any consecutiu en aquest programa acollint les obres High Five Zara composition01.ai (the Poignant), de Rubén Grilo, i Arquetips esquelètics, deMònica Planes, respectivament.

Com a novetat, s’incorporen al projecte dos centres educatius, l’Escola Josep Maria de Sagarra (Gràcia) i l’Institut Escola Tres Fonts de les Corts (les Corts), on Jaume Pitarch i Isabel Banal han instal·lat les seves obres Sabó d’Alep i Al cistell.

El programa avança a bon ritme: entre el mes d’octubre i gener s’han fet diferents activitats prèvies a la instal·lació de les peces als centres educatius, com les sessions col·lectives de formació amb els docents que participen en el projecte i la posada en marxa dels grups impulsors, formats per l’alumnat i els docents de cada centre. Fa pocs dies, els quatre grups impulsors van poder conèixer les obres abans de l’arribada a les escoles, en una visita molt especial a les sales de reserva del MACBA, on els equips de registre, conservació i restauració, conjuntament amb l’equip d’educació i col·leió, van acollir infants i joves i els seus docents.

Ara ja s’han instal·lat les obres a tots els centres educatius i s’estan començant a concretar els programes públics de cada escola a partir de les propostes dels grups impulsors i amb la participació dels i les artistes.

Ben aviat es donaran a conèixer les activitats i propostes que inclourà cada programa públic.

Etiquetes:


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.