Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
Barcelona Districte Cultural ofereix 235 espectacles de lliure accés en 36 escenaris de tota la ciutat

Del 8 de febrer al 27 d’abril, 31 propostes de grups musicals i de companyies d’arts escèniques i tres films d’animació premiats internacionalment compondran la 15a edició del circuit cultural als barris

El circuit BDC de la Xarxa de Centres Cívics programa teatre, dansa, circ, música en directe i cinema familiar amb voluntat d’apropar la cultura a tots els públics. En aquesta edició suma sis funcions de teatre amb diferents mesures d’accessibilitat

El 8 de febrer arrenca un nou Barcelona Districte Cultural (BDC), el circuit d’arts escèniques, música en directe i cinema, que permet que barcelonins i barcelonines de totes les edats gaudeixin d’espectacles arriscats i de qualitat als centres cívics de la ciutat. Un total de 235 funcions i espectacles de lliure accés, de 34 propostes diferents, es programaran en 36 escenaris, tant els de les sales dels centres cívics com els d’algunes sales ubicades a centres educatius, repartits entre tots els districtes de Barcelona, fins al 27 d’abril.

Amb l’objectiu d’enfortir la cultura de proximitat, l’any 2017 va néixer Barcelona Districte Cultural, circuit d’arts escèniques, de música en directe i de cinema, que aquesta primavera arriba a la seva 15a edició —n’hi ha dues cada any: els mesos de febrer/abril i octubre/desembre.

Propostes culturals de qualitat i espectacles emergents

Després de set anys funcionant i amb catorze edicions celebrades, el BDC està plenament consolidat com el circuit d’espectacles que porta la cultura, accessible i de qualitat, als barris. Ho fa presentant una programació a l’abast de tothom, que inclou espectacles per a tots els públics, amb propostes consagrades i també companyies emergents de teatre, circ, dansa i música.

Segons afirma Xavier Marcé, regidor de Cultura i Indústries Creatives, «Barcelona Districte Cultural és un aixopluc que té activitats molt diverses. Tendim que l’activitat cultural es faci en espais molt cèntrics, i el BDC ajuda que això es pugui trencar; de fet, és una manera de socialitzar i descentralitzar l’activitat cultural, situant el centre cívic en un espai perfectament normalitzat en el programa cultural de la ciutat».

Les 34 propostes han estat seleccionades per una comissió formada per les persones programadores dels centres cívics i per especialistes en les diverses arts presents al circuit.

A més, algunes funcions de les 34 propostes que formen el circuit faran passis especials per a les escoles i els instituts dels diferents barris; altres funcions vindran amb col·loquis, xerrades i presentacions o amb activitats complementàries. Perquè, a més d’una programació d’espectacles, Barcelona Districte Cultural ofereix la possibilitat de fer partícips de la cultura veïns i veïnes de Barcelona.

Un compromís amb la inclusió i l’accessibilitat

Al circuit treballem amb la voluntat d’apropar la cultura a tots els públics de la ciutat i, per aquest motiu, fem una aposta per incloure funcions d’espectacles amb elements que faciliten la inclusió: subtítols, interpretació en llengua de signes catalana i bucle magnètic.

En aquesta nova temporada es comptarà amb sis funcions accessibles —amb subtítols, interpretació en llengua de signes catalana i bucle magnètic— de tres espectacles teatrals.

Hi haurà subtítols, interpretació en llengua de signes catalana i bucle magnètic a les representacions de Pòsit, al Centre Cívic La Sedeta i al Centre Sant Pere, també a les de La primera i les mestres de la República, a la Sala Maremar i al Centre Cívic Ateneu Fort Pienc, i a les funcions de Des de l’ull de l’huracà, als centres cívics Bon Pastor i Guinardó.

A més, els 36 espais que participen en aquesta edició són completament accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.

De qualitat, arriscat i compromès amb l’art i la societat

Un total de nou propostes conformen l’oferta de teatre d’aquesta 15a edició. Teatre arriscat i de molta qualitat que ens parla directament de drames, com el de la immigració (El rey del Gurugú, de La Nave Va); teatre que parteix de fets reals, com l’extirpació d’un pit malalt, per crear un homenatge vitalista i alegre a tots els pits; una reflexió sobre els perills de la pressió estètica (Adeu, Jane!, de Binomi), i teatre que és autoficció sobre les relacions familiars, el feminisme intergeneracional i les diverses maternitats (Mi madre en bragas, de la companyia Cándida).

El director Pau Carrió i l’actriu Laura Aubert participen en aquesta edició amb l’obra Des de l’ull de l’huracà, un poema dramàtic entorn la informació sobre les zones en guerra i les seves conseqüències a través de la figura de la corresponsal de guerra Marie Colvin, assassinada pel règim sirià l’any 2012.

També hi participarà Meritxell Yanes Font, que presenta al circuit Pòsit, obra que vol donar valor al sentit de l’humor en l’acompanyament de demències com l’Alzheimer; amb la companyia Mea Culpa, que aposta per un teatre de contingut, de qualitat, honest, fet amb humor i amor a CR#SH (Tothom pot caure).

I amb Nan Valentí, que ret un homenatge a les mestres republicanes que van transmetre els valors democràtics d’una educació pública, a La primera i les mestres de la República. L’obra és una dramatització de la vida de qui va ser la primera alcaldessa de Catalunya durant la República.

Acrobàcies i humor sense fronteres

Pau, solidaritat, fraternitat i sororitat, vitalitat, humor, il·lusió… El BDC vol fer arribar aquests valors del circ a tots els districtes de la ciutat. Per això programem set propostes ben diferents de circ, de companyies locals i internacionals, per a totes les edats.

Hi ha propostes poètiques, com el sorprenent espectacle de perxa xinesa de Jordi Panareda, L’home que perdia els botons, o l’oníric espectacle de trapezi fix i politges, de Cèlia Marcé Oller, Nus.

Hi ha espectacles en què l’humor es mescla amb la màgia, com és el cas d’Hotel Bucarest, de la companyia TotalCirc; n’hi ha d’altres que ho fan amb les acrobàcies, com Penjats, de la companyia Los Colgados, o amb el circ familiar, com Solo de dos, de la companyia Duo x Caso.

En aquesta edició hi ha artistes que han voltat arreu del món, com la brasilera Tita8lou, que presenta l’espectacle de clown Miss Margherita, o la companyia Sempre Arriba, que venen de Galícia per sorprendre amb les acrobàcies aèries de C’est pas Possible.

Amb la quinzena Dansa Metropolitana

En aquesta edició hi haurà sis propostes de dansa amb passis i funcions dins de Dansa Metropolitana, els dies que se celebra aquest festival, que aplega grans companyies locals i internacionals i que programa als municipis de Badalona, Barcelona, Cornellà, el Prat, Esplugues, Granollers, L’Hospitalet, Sant Cugat, Sabadell, Santa Coloma, Terrassa i Viladecans.

EGO, de la companyia Humancía, és dansa contemporània que reflexiona sobre l’egoisme i l’individualisme de la societat actual; Soy Madera, d’Elelei Dance Theatre Company, és un solo de dansa en què la fusta esdevé protagonista; Scotoma, de Clementine & Lisard, convida a observar la trobada de dues persones immerses en el seu propi món; Handle with care, de Diana Gadish, és una peça que, amb humor i elements simples com caixes de cartró i papers, ens mostra la fragilitat de l’ésser humà; mentre que El baile de la zurda, de LaCerda, ens transportarà a una festa llatinoamericana on conviuen alegria i tragèdia.

Música en directe

La música en directe és bàsica a l’hora de crear un teixit cultural que uneixi creadors, productors i públic de tots els barris. Els concerts són esdeveniments culturals i socials que necessiten també un espai de proximitat. Per això, el BDC disposa de nou propostes de música en directe, una oferta paritària en gènere i amb estils musicals ben diferents.

En aquesta edició hem volgut apostar pel maridatge de cant i electrònica de la pianista Miranda Fernández i el pop en majúscules de Carlota Flâneur. Es podrà gaudir de les cançons íntimes de cantautora i guitarrista madrilenya Eva Sierra i del rap rural de Bewis de La Rosa, una artista manxega amb un univers musical i escènic que entrellaça música, dansa i performance.

Si Marina BBFace & The Beatroots són un huracà de soul i funk, que faran un repàs a la seva discografia i presentaran els temes que formaran part del seu nou disc als escenaris del BDC, Ruïnosa y las Strippers de Rahola són energia punk de guitarres elèctriques, presentada amb el maquillatge més esperpèntic i les lletres més iròniques sobre la comunitat LGTBI, la política o la religió.

Espectacles en família

El BDC també aposta per les arts escèniques per a tots els públics amb una oferta familiar que inclou el circ, el teatre, la dansa i la música.

La companyia de dansa Roberto G. Alonso repeteix al circuit, en aquesta ocasió amb Marúnica, una obra recomanada per a majors de cinc anys que ens transporta a l’univers de la pintora surrealista Maruja Mallo.

Hi ha espectacles que volen descobrir el plaer d’escoltar música per als més petits, de zero a cinc anys, com Sona la llum!, de La Curiosa, o que són ideals per a infants de més de quatre anys, com Rebobina!, de la companyia CapGira.

A més, també hi ha obres de teatre per als més petits: els germans Farrés presenten Dins el cau del Tabalet, basada en un conte del naturista canadenc, Ernest Thompson Seton; i els titelles de la companyia basca Anita Maravillas, que presenta Las Cotton, una obra que s’inspira en les lluites obreres de les dones a la industria tèxtil de principis del segle XX.

Una aposta pel cinema familiar de qualitat: el Petit Cineclub

El Petit Cineclub, dedicat al cinema d’animació adreçat a infants d’entre dos i deu anys, forma part del circuit del Barcelona Districte Cultural des de l’edició de tardor de l’any 2017. Es tracta d’una proposta de cinema de qualitat amb presentacions lúdiques i didàctiques, amb el Billy i la Milly Oncle, en sessions familiars dinamitzades.

Aquesta edició de primavera presenta tres propostes: Tony, Shelly i la llanterna màgica, una pel·lícula plena de màgia que va ser premiada al festival d’animació d’Annecy i al Festival de Sitges; Yuku i la flor de l’Himàlaia, un film encantador, ple de llum, música i color, que ha estat premiat com a millor pel·lícula infantil als Cinekids Awards (2022) i al Riga International Film Festival (2022); i, finalment, El viatge d’Ernest i Célestine, adaptació per a la gran pantalla de les aventures dels dos personatges del títol sorgits originàriament dels pinzells de la il·lustradora belga, Gabrielle Vincent.

Totes les activitats del Barcelona Districte Cultural són gratuïtes i les entrades es poden reservar per mitjà del web districtecultural.barcelona.

Etiquetes:


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.