La cita organitzada per l’Institut de Cultura de Barcelona clou avui un programa amb més de 50 activitats i 100 participants i demostra un any més el seu arrelament a la ciutat i la ciutadania
L’esdeveniment ha estrenat amb èxit nous espais com la plaça Major de Nou Barris i l’umbracle de la plaça de les Glòries
L’edició ha estat comissariada per Marina Garcés i Albert Lladó (coordinadors de l’Escola de Pensament), Elisabet Goula (cap del programa de debats del CCCB), Rafael Vilasanjuan (director de traslació i impacte d’ISGlobal) i Mireia Calafell i Berta Subirats (directores de La Sullivan); tots ells destaquen la varietat de públics i participants, i el desig de la ciutadania de participar del debat públic
La ciutat, allò que impedeix viure-hi, però també tot el que ho fa possible, ha centrat la correspondència que, durant els últims mesos, han mantingut un grup d’escriptors i escriptores de diferents llocs del món. La lectura d’algunes de les cartes que s’han intercanviat Leila Guerriero i Pol Guasch, Antònia Vicens i Xaime Martínez, Marta Sanz i Maryam Madjidi, Mar Garcia Puig i Neige Sinno, tanca aquesta tarda al CCCB la cinquena edició de la Biennal de Pensament, organitzada per l’Institut de Cultura de Barcelona. Una festa de les idees i la reflexió en veu alta que, des de la ciutat com escenari i com a eix transversal dels debats contemporanis, ha portat al carrer qüestions com la crisi de l’habitatge i l’emergència climàtica, la fragilitat de les fronteres, el racisme, el dia a dia sota les bombes a Gaza o les estratègies narratives pròpies del feixisme. Una varietat temàtica articulada en més de mig centenar d’activitats a càrrec d’un centenar de ponents, que han tornat a posar de manifest el profund arrelament de la Biennal a la ciutat i la ciutadania.
“Una vegada més, la Biennal confirma les ganes del públic de Barcelona de poder participar en el debat públic”, valora Elisabet Goula, comissària de la Biennal en representació del CCCB, soci imprescindible de l’ICUB en la seva organització. “La realitat urbana ha travessat la programació des de molts angles i disciplines”, recorda Goula, que destaca “la gran diversitat i qualitat” d’aquesta reflexió compartida, que ha fixat la mirada també en la creació artística i el paper de l’escriptura i de l’art davant dels reptes del món contemporani”. Rafael Vilasanjuan, que s’ha estrenat com a comissari en aquesta edició, de a mà d’ISGlobal, destaca la capacitat de la Biennal per atraure una audiència molt diversa oferint una programació que aborda tant temes d’abast global, com la immigració, el racisme o la crisi climàtica, amb qüestions quotidianes com les implicacions per a la ciutadania de l’encariment de la cistella de la compra o el paper dels videojocs a l’era de les plataformes.
Sota el lema Desencadenar el present, la Biennal de Pensament 2026 ha situat l’atenció en els canvis socials, polítics i culturals que estan redefinint les societats contemporànies. En un context marcat per la incertesa, les transformacions tecnològiques, les tensions geopolítiques i els reptes democràtics, la programació d’enguany ha posat en relació qüestions que sovint es debaten per separat. La democràcia i els autoritarismes, les guerres i la memòria, les migracions i les identitats, les desigualtats, les formes de vida urbanes o les transformacions del treball formen part d’un mateix mapa de preguntes que ha travessat la programació des de perspectives diverses i complementàries. Enguany, lluny de plantejar-se exclusivament com una successió de conferències, la Biennal ha apostat per la convivència de llenguatges i disciplines diferents, incorporant la literatura, el teatre, el cinema, la música i les arts com a formes de coneixement capaces de dialogar amb el pensament crític. En aquest sentit, Mireia Calafell, de l’equip de comissàries de La Sullivan, de què forma part també Berta Subirats, destaca la capacitat i la varietat de formats que s’han posat a l’abast d’un públic molt divers. Propostes que, com Calafell il·lustra, basculen “de la precisió filosòfica de Wendy Brown i Fina Birulés a un concert de SVSTO que va fer ballar el públic”. Marina Garcés i Albert Lladó, de l’Escola de Pensament, completen l’equip de comissaris de la Biennal de Pensament 2026. “Destaquem la bona acollida del programa que hem preparat des de l’Escola de Pensament, que no era temàtic sinó problemàtic, plantejàvem un problema que és quines són les esquerdes del poder avui”, resumeix Marina Garcés. I subratlla que s’ha complert l’objectiu que defineix la metodologia de l’Escola de Pensament, d’anar trenant converses i relacions entre els públics i els i les ponents, “per anar teixint i relacionant aquest fil conductor de pensament”.
Durant els sis dies de programació, la Biennal ha acollit intervencions de personalitats com Alessandro Baricco, Wendy Brown, Felwine Sarr, Mariana Enríquez, Patrick Radden Keefe, Omri Boehm, Angélica Liddell, Lilian Thuram, Xiaolu Guo, Juan Mayorga, Chantal Maillard, José Luis Guerín, Sofia Andrukhóvitx, Fatima Bhutto, Omar El Akkad o Rafael Moneo, entre moltes altres. Al CCCB i La Model, escenaris habituals de les xerrades i activitats, s’hi han sumat enguany espais com la plaça Major de Nou Barris, l’Hivernacle del parc de la Ciutadella, l’umbracle del parc de les Glòries i els centres cívics La Sedeta i Casa Orlandai. Els centres cívics són l’escenari habitual del cicle de pensament Argumenta, que ha inaugurat una nova edició en el marc de la Biennal. Malgrat la necessitat de reubicar en espais interiors algunes activitats a causa de l’activació de l’alerta meteorològica per part de Protecció Civil, el públic ha seguit mostrant la seva fidelitat i entusiasme envers les propostes, així com la seva comprensió quan el canvi ha suposat reduir aforaments i limitar accesos. També a conseqüència de l’alerta, la conversa entre Patrick Radden Keefe i Judit Carrera s’ha posposat fins aquesta tarda.
Amb cinc edicions a l’esquena, la Biennal de Pensament s’ha consolidat com un espai clau per a la reflexió crítica a Barcelona, contribuint a la projecció de la ciutat com a nucli cultural i intel·lectual. Inspirada en el desig de portar el pensament i la filosofia a l’espai públic, la Biennal fomenta un diàleg viu entre ciutadans i figures reconegudes del panorama global. El format descentralitzat, que abraça diversos districtes i barris, i el caràcter obert i gratuït de les activitats són elements fonamentals per garantir una participació massiva i diversa, posant la reflexió filosòfica a l’abast de tothom. Amb cada edició, es reafirma el compromís de la ciutat amb el debat sobre els grans reptes globals, en sintonia amb altres grans capitals del pensament contemporani.