La festa reunirà artistes d’una trentena de països i convertirà la ciutat en un gran punt de trobada de músiques, escenes i cultures
Aquesta serà la darrera Mercè de Gisela Sais al capdavant de Música Mercè i el primer BAM comissariat per Marta Mei i Aina Pociello
Shanghai serà la ciutat convidada i la programació inclourà onze estrenes discogràfiques i cinc produccions creades expressament per al festival
Barcelona es prepara per viure una nova edició de La Mercè amb una programació musical que reafirma la seva vocació oberta, plural i diversa. En total, la festa oferirà 109 concerts distribuïts en 16 escenaris de la ciutat i amb la participació d’artistes procedents d’una trentena de països, en una proposta que vol reflectir la diversitat cultural i la riquesa d’accents que caracteritzen la Barcelona d’avui.
L’edició d’enguany estarà marcada per dos moments especialment significatius. D’una banda, serà la darrera programació de Música Mercè signada per Gisela Sais. De l’altra, el BAM – Barcelona Acció Musical obre una nova etapa amb Marta Mei i Aina Pociello com a noves comissàries, reforçant la seva aposta per les propostes més inquietes i innovadores de l’escena nacional i internacional.
La dimensió internacional de la programació tindrà un protagonisme destacat amb la participació de Shanghai com a ciutat convidada. La capital xinesa presentarà tres propostes que mostren la vitalitat i la diversitat de la seva escena musical: el Shanghai Conservatory of Music Jazz Ensemble, que reinterpreta el llenguatge del jazz des d’una de les institucions musicals més prestigioses del país; el Shanghai Restoration Project, que combina electrònica, hip-hop, dansa i músiques tradicionals xineses; i la Shanghai Chinese Orchestra, una de les grans formacions dedicades al patrimoni musical xinès. Les tres propostes estableixen un diàleg entre els instruments tradicionals, el jazz, l’electrònica i les sonoritats contemporànies, reforçant els vincles culturals entre Barcelona i Shanghai.
La programació de Música Mercè reunirà 34 concerts que fan dialogar tradició i contemporaneïtat, patrimoni i experimentació. El cartell inclou la rumba catalana de Sabor de Gràcia, el flamenc de María Terremoto i La Barcelona Flamenca, la cançó d’autor de Luísa Sobral i Nacho Vegas, el rock llatinoamericà d’Aterciopelados, la psicodèlia d’Arp Frique, la veu singular de Maika Makovski, l’afropop de Def Mama Def, el pop festiu de La Pegatina i les noves mirades de La Paloma, Marc Vilajuana, Sorvina i Pol Batlle. La programació també incorpora el folk experimental i el jazz d’avantguarda de Fuensanta, així com les formacions arribades des de Shanghai, configurant un recorregut musical que travessa gèneres, geografies i generacions sense perdre de vista la ciutat que l’acull.
Al mateix temps, el BAM – Barcelona Acció Musical desplegarà 39 concerts i consolidarà el seu paper com a radar de les noves escenes. Entre els artistes programats hi figuren Uzi Freyja, The Slates i Sandra Monfort, juntament amb les estrenes de Brama, KIW & Mourad Belouadi i Sandré. El festival acollirà també els primers concerts a Barcelona de La 126, La Valentina, Islandman, I AM ROZE, The Slates, Imarhan i Daoud. El programa recorrerà el post-punk, l’electrònica, el folk contemporani, les músiques d’arrel, el clubbing, el rock experimental i les noves escenes urbanes, consolidant el BAM com un espai per descobrir les veus que definiran el panorama musical dels pròxims anys.
Per la seva banda, BAM – Acció Cultura Viva celebrarà el seu desè aniversari consolidant un model de governança comunitària i de comissariat compartit amb entitats i col·lectius veïnals. El projecte mantindrà la seva activitat a Fabra i Coats, convertida en un espai de referència per a la creació comunitària i els projectes de proximitat.
La Mercè esdevindrà també un aparador de novetats discogràfiques amb onze presentacions de nous treballs d’artistes consolidats i de les noves generacions, entre els quals hi ha Nacho Vegas, Luísa Sobral, María Terremoto, Aterciopelados i La Paloma. Paral·lelament, el festival impulsarà cinc produccions pròpies creades expressament per a aquesta edició: La Barcelona Flamenca; el diàleg musical entre Ana Rossi i Joana Queiroz; el concert simfònic de Vozes amb Marco Mezquida; la proposta de Carola Ortiz a la plaça de Sant Jaume; i l’estrena de Poder de protesta, la nova performance flamenca de Marco de Ana.
La programació conjunta de Música Mercè, BAM i BAM – Acció Cultura Viva reafirma, a més, el compromís amb la igualtat de gènere i la diversitat de veus, garantint una presència equilibrada de dones, homes i dissidències de gènere als escenaris i incorporant la diversitat com un criteri transversal en la selecció artística.
Tot aquest mapa musical es desplegarà en 16 escenaris que ofereixen una lectura de la Barcelona contemporània. El Teatre Grec acollirà els grans concerts d’autor i les produccions especials; la Seu del Districte de Nou Barris es consolidarà com el gran escenari simfònic; i l’avinguda de la Catedral reivindicarà la rumba, el flamenc i les músiques d’arrel. També hi tindran protagonisme els Jardins del Doctor Pla i Armengol, el Passeig dels Til·lers, la platja del Bogatell i l’avinguda de Maria Cristina. Pel que fa al BAM, la programació ocuparà la plaça de Catalunya, el Moll de la Fusta, la Rambla del Raval i l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, mentre que Fabra i Coats continuarà sent l’epicentre de BAM – Acció Cultura Viva.
