Del 19 de novembre de 2025 al 24 de maig de 2026, es podrà visitar a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona “Cěsar Malet. Autoretrat. Ironia, estètica i passió”, la primera exposició retrospectiva dedicada a Cèsar Malet (Barcelona, 1941-2015), un fotògraf inclassificable i gairebé desconegut, amb una obra crítica, cosmopolita i plena de llibertat creativa. Contemporani de figures com Colita, Xavier Miserachs, Oriol Maspons i Leopoldo Pomés, Malet va explorar la fotografia com a espai de recerca i expressió en temps de dictadura. La seva obra és essencial per reconstruir no només una mirada artística, sinó també una manera de pensar i crear en la recerca de la llibertat.
“Cěsar Malet. Autoretrat. Ironia, estètica i passió” recorre totes les facetes de la seva trajectòria, des dels primers treballs de carrer fins als encàrrecs de moda i publicitat, passant per projectes experimentals, reportatges crítics i retrats de figures culturals i artístiques. Entre les sèries més emblemàtiques s’inclouen les fotografies dels mariners italians de l’Stromboli a Barcelona el 1957, les nits al club Jamboree a principis dels anys seixanta, el reportatge sobre Sidi Ifni durant el servei militar el 1963, el fotollibre Informe personal sobre el alba publicat per Lumen el 1970 amb poemes de Carlos Barral, la sèrie Res exposada el 1969 a la Sala Aixelà, i els retrats literaris del
llibre Infame turba (Lumen, 1971), que documenten una generació d’escriptors vinculats a Seix Barral, com Anna Maria Moix, Jaime Gil de Biedma, Juan Marsé i Ana María Matute. El 2017, la família de Malet va dipositar a l’Arxiu Fotogràfic més de cinc mil negatius i mil positius. Amb motiu d’aquesta exposició, la seva germana Xita Malet ha incorporat nous materials al fons. La comissària, Laura Terré, historiadora de la fotografia que havia conegut l’autor en vida, ha seleccionat les peces que Malet considerava la seva obra artística: còpies anotades i manipulades que esdevenen autèntiques peces úniques. El material que s’exhibeix és només una petita part d’un arxiu molt més ampli, que espera despertar l’interès d’historiadors, comissaris i documentalistes per aprofundir en el seu llegat i donar-li un sentit contemporani.
Apunt biogràfic sobre Cèsar Malet
Cèsar Malet va iniciar-se en la fotografia als tretze anys. Després de formar-se a Suïssa i França, als divuit anys torna a Barcelona decidit a ser professional. Colꞏlabora amb revistes com Fotogramas, Garbo i El Noticiero Universal fent fotografies de societat. El 1960 obre un estudi dedicat a la publicitat i la moda, i treballa per a les principals cases comercials a Catalunya, com Carmen Mir, Gales, Terlenka i Santa Eulalia. Tres anys més tard interromp l’activitat per fer el servei militar a Sidi Ifni. En tornar, amb el pintor Josep Maria Berenguer, funda el Laboratori d’Art Experimental, d’on sorgeix la sèrie Res el 1967. Vinculat a la Gauche Divine, cofundador de la revista Bocaccio i colꞏlaborador d’Alexandre Cirici, Romà Gubern i Enric Sió, la seva obra és reflex de les noves teories al voltant de la publicitat i el còmic a principis dels seixanta.
També colꞏlabora amb Seix Barral retratant escriptors i creant moltes de les cobertes de la mítica colꞏlecció Biblioteca Breve. El 1970 publica Informe personal sobre el alba amb poemes de Carlos Barral. El 1973 es trasllada a viure a Los Angeles, on treballa per a la 20th Century Fox, i tres anys després torna a Barcelona per reprendre la seva activitat. El 2007 fa una tria personal de la seva obra en la que va ser l’única exposició antològica en vida, a la Vitrina del Fotògraf del Palau Robert, organitzada pels seus amics Joan de Sagarra i Pilar Aymerich.