La mostra s’inaugura divendres 17 d’octubre, a les 19 h, i es podrà veure fins l’1 de març del 2026 al Centre de la Imatge. Aplega dotze treballs realitzats des de 2010, a més de la pel·lícula inèdita Wrinkled Minds
El retorn de la mirada. La tasca política de narrar, comissariada per Mabel Tapia,aplega per primera vegada en un museu dotze projectes de Paloma Polo (1983) realitzats des de 2010 fins a l’actualitat, entre els quals destaca la pel·lícula inèdita Wrinkled Minds (2025). El treball de Polo s’acosta a esdeveniments històrics molt precisos, a relats que han format part dels fonaments hegemònics, i a d’altres de descartats o silenciats.
Quines són les nostres històries? On queda la història quan no es narra o quan és ideològicament invisibilitzada o suprimida? En quin sistema-món ens tanca allò relatat o, al contrari, a quins mons ens obre? Els projectes de l’artista Paloma Polo estan travessats per aquestes preguntes i per un compromís contemporani fonamental amb el que es defineix com la Història en una confrontació constant i innegociable amb ella. A partir de llargs processos d’investigació, l’artista s’acosta a esdeveniments històrics molt precisos, a relats que han estat part dels fonaments hegemònics colonopatriarcals de la nostra història, i a d’altres que s’han descartat o silenciat.
L’exposició s’organitza a través de quatre constel·lacions que articulen treballs produïts des de l’any 2010 fins a l’actualitat. La primera, El barro de la revolución, ens situa directament en el context filipí, en formes de vida i sabers ancestrals que mobilitzen lluites d’emancipació i transformació social. El segon nucli, The Path of Totality, aborda les lògiques colonials subjacents en les expedicions científiques d’occident i es presenta com a matricial de qüestionaments i metodologies que l’artista desenvolupa. La tercera constel·lació, Dulcinea, es concentra en dues històries de militància, lluita i compromís polític en el context franquista i de l’anomenada Transició a Espanya. Finalment, el quart nucli —que tanca l’exposició i constitueix un camp investigador futur per a l’artista— es titula Se jeter au fond du lac pour conserver sa vie i inclou els treballs The Unobserved Platform of Observation (2024) i Wrinkled Minds (2025). Aquest últim és un projecte inèdit, realitzat amb motiu d’aquesta mostra i de la beca Fulbright al Center for Global Indigenous Cultures and Environmental Justice (Centre de Cultures Indígenes Globals i Justícia Mediambiental) de la Universitat de Syracusa, i ha estat produït en el marc de la convocatòria de la Fundació “la Caixa” Suport a la Creació – Producció 2024, i el suport de La Virreina Centre de la Imatge.
Aquestes constel·lacions construeixen un entramat complex i delicat en què es fan palpables les relacions entre contextos històrics específics i marcs estructurals transversals d’organització sociopolítica i ideològica. Les propostes presents, però, no apunten en cap cas a qüestionar de manera binària la història dominant heretada, sinó a intervenir-hi, en ella i en les eines amb què es construeix, fet que implica mobilitzar les estructures socials i polítiques que la sostenen. Aquesta exposició de Paloma Polo proposa retornar la mirada i endinsar-nos en la tasca política de narrar.
Més informació: Laia Carbonell Ferrer – lcarbonellf@bcn.cat – 677441414
