
L’univers creatiu de l’artista protagonitza la nova exposició de la sala Montcada del Museu, on es podrà visitar del 27 de febrer al 7 de setembre, i l’entrada serà gratuïta fins al 9 de març
Avui dijous 27 de febrer, la seu del carrer Montcada del Museu Etnològic i de Cultures del Món obre al públic l’exposició Maya Deren. Una cadència d’imatges, dedicada a l’obra de la cineasta experimental Maya Deren. Comissariada per Ainize González, la mostra explora el vincle entre el cinema de Deren i les seves investigacions sobre la cultura i la religió vudú a Haití. Amb un enfocament multidisciplinari, l’exposició combina projeccions, imatges, llibres i manuscrits per oferir una visió profunda de l’univers creatiu de l’artista.
Maya Deren (Kíev, 1917 – Nova York, 1961) és considerada una figura clau del cinema experimental nord-americà. Més enllà del cinema, va ser coreògrafa, antropòloga, escriptora i investigadora, interessada en explorar la relació entre el cos, la imatge i el ritual. Les seves pel·lícules, influenciades pel surrealisme i la psicoanàlisi, han estat una font d’inspiració per a generacions de cineastes.
Un dels elements centrals de Maya Deren. Una cadència d’imatges és el treball de Deren a Haití, on va realitzar una recerca immersiva sobre els ritus vudú i la seva expressió cinematogràfica. Aquest període va marcar profundament la seva obra, i a l’exposició es pot veure com la cineasta va documentar i reinterpretar aquestes experiències a través de la imatge i l’escriptura. La combinació d’elements visuals i textuals permet entendre el diàleg entre la seva pràctica artística i el coneixement antropològic que va desenvolupar.
L’exposició compta amb un disseny museogràfic d’alcubierrestudio i un disseny gràfic de Lali Almonacid i Marta Llinàs. A l’espai expositiu, projeccions de pel·lícules, fotografies i textos s’alternen per mostrar la intersecció entre disciplines que defineix el treball de Deren. Aquesta estructura posa en relleu la manera en què la cineasta va integrar el moviment, la poesia i l’espiritualitat en les seves creacions.
L’exposició es complementa amb un catàleg que recull diverses perspectives contemporànies sobre l’obra de Deren, amb una atenció especial a Haití. Entre els col·laboradors, destaca Gboyega Kolawole, catedràtic de Folklore i Literatura Comparada de la Universitat d’Abuja (Nigèria), que analitza la connexió entre la investigació de Deren i les peces iorubes de les col·leccions del museu. Aquesta publicació posa en valor la relació entre el llegat de la cineasta i les tradicions culturals que la van influenciar.