En la seva nova etapa sota el paraigua de Barcelona Districte Cultural, l’edició de tardor del programa oferirà 70 projeccions en 23 equipaments de la ciutat, del 17 d’octubre de 2024 al 29 de març de 2025
Com a novetat, aquesta tardor s’incorpora al circuit Pantalla el Petit Cineclub, l’espai dedicat a la projecció de cinema d’animació adreçat a infants d’entre dos i deu anys
Amb l’objectiu d’acostar el cinema als barris de la ciutat, l’ICUB (Institut de Cultura de Barcelona) organitza, ara sota el paraigua de Barcelona Districte Cultural, una nova edició del circuit Pantalla, que començarà dijous 17 d’octubre i finalitzarà a finals del mes de març de 2025. A més a més, la 13a edició inclou la programació del Petit Cineclub, que apropa el cinema d’animació de qualitat als espectadors més joves. Durant sis mesos, vint-i-tres Centres Cívics de Barcelona programen documentals i films de ficció, tant de producció local com internacional, tots ells premiats a diferents festivals d’arreu del món i acollits amb força èxit de crítica i públic.
El Pantalla, en aquesta edició de tardor-hivern, continua amb la voluntat de ser el cicle de cinema de proximitat, de qualitat i disparador de preguntes i reflexions que, en aquesta ocasió, es plantegen al voltant de la temàtica Imaginant futurs, amb una programació de pel·lícules que conviden a pensar el què vindrà. Les 10 pel·lícules d’aquesta nova edició intenten, a partir de relats de ficció i documentals contemporanis, entrellaçar temàtiques com l’emergència climàtica, el progrés social, la comunicació, l’accés a l’habitatge, o l’intel·ligència artificial per reflexionar quin és el punt de partida actual i quina pot ser la direcció futura.
Els 10 títols escollits en aquesta edició són Alis (Clare Weiskopf i Nicolas van Hemelryck, 2022), documental que segueix un grup de noies d’una casa d’acollida de Bogotà que han crescut en condicions difícils; As bestas (Rodrigo Sorogoyen, 2022), un intens thriller dramàtic que explora temes com la xenofòbia i les tensions entre tradició i modernitat en un entorn tan bell com inquietant; El triangle de la tristesa (Ruben Östlund, 2022), crítica mordaç a la cultura de les celebritats que examina com les crisis poden revelar la veritable naturalesa de les persones i les seves relacions de poder; Fantastic Machine (Axel Danielson i Maximilien Van Aertryck, 2023), un documental que examina com l’enregistrament d’imatges des dels seus inicis fins a l’actualitat ha canviat la manera com percebem la realitat i interactuem amb el món; Gagarine (Fanny Liatard i Jérémy Trouilh, 2023), la crua realitat dels joves d’un complex d’habitatges socials als afores de París explicada des del drama social i el realisme màgic. Nomadland (Chloé Zhao, 2022), la història d’una dona que viu com una nòmada moderna i recorre l’oest nord-americà buscant treballs temporals; Robot Dreams (Pablo Berger, 2023), una història d’amistat entre un gos i un robot que és una fita no només del cinema d’animació sinó del cinema de l’emoció, amb una narració sense diàlegs i un ritme que enganxa l’espectador; Sala de professors (İlker Çatak, 2024), drama que aborda temes com la justícia, la moralitat, la responsabilitat i les relacions de poder dins de l’entorn escolar; The Farewell (Lulu Wang, 2019), comèdia dramàtica que reflexiona sobre l’amor familiar i el sacrifici, la identitat i l’experiència de sentir-se un immigrant a tot arreu, i finalment Utama (Alejandro Loayza Grisi, 2022), una reflexió sobre la família, l’amor, la supervivència i la connexió amb la terra, que ha estat premiada en quasi una trentena de festivals internacionals.
El Petit Cineclub, cinema familiar de qualitat, al Pantalla
Com a novetat, aquesta tardor s’incorpora al circuit Pantalla el Petit Cineclub, l’espai dedicat a la projecció de cinema d’animació adreçat a infants d’entre dos i deu anys. Una proposta de cinema de qualitat, amb 15 edicions dins el Barcelona Districte Cultural, i que continuarà aquesta tardor-hivern dinamitzant cada sessió familiar amb les presentacions lúdiques i didàctiques dels personatges del Billy i la Milly Oncle.
El Petit Cineclub comptarà amb sis sessions diferents amb disset films en total: dos llargmetratges, quatre migmetratges i onze curtmetratges: El gat Tabby, i altres històries felines (un migmetratge i quatre curtmetratges); Animalades de cine (sis curtmetratges); el llargmetratge La revolta dels contes, inspirat en un relat de Roald Dahl, que capgira el contes de fades clàssics; La mama és pura pluja (dos migmetratges de 30 minuts); Perdut i trobat i altres llibres voladors (un migmetratge i un curtmetratge) i el llargmetratge Dúnia i l’eco del tambor, una història poderosa amb una presentació visual única sobre la pèrdua, el desplaçament i la cerca de la identitat d’una nena siriana, que viu refugiada al Canadà.
Activitats complementàries
Les sessions de cinema es complementen amb un seguit d’activitats complementàries com tallers, col·loquis, cinefòrums, debats i projectes treballats amb escoles i instituts: Pati de Cinema és un taller de nou sessions al CC Pati Llimona on es treballa la crítica, l’anàlisi del llenguatge cinematogràfic, el guió, la fotografia o la perspectiva de gènere. En aquesta edició s’inclouen set trobades amb professionals com Mireia Iniesta, Pau Subirós, Núria Vidal, Carmen Silva i Daniel Henríquez i 2 sortides al festival de cinema l’Alternativa i Vídeo Instan. La Intel·ligència Artificial en el cinema amb Anna Giralt i Jorge Caballero del centre de recerca i producció Artefacto Films és una activitat dividida en dues parts: d’una banda, una classe magistral sobre l’ús de la intel·ligència artificial i, d’una altra, un taller de tres sessions al CC Trias i Peitx on s’exploraran les possibilitats de la Intel·ligència artificial en el cinema i on es practicarà amb diverses eines i tècniques per a la generació d’imatge en moviment i introducció a la generació de so.
Moltes de les projeccions s’acompanyen de converses amb professionals del sector, de darrere i davant la càmera. Per exemple: a Diàlegs: El triangle de la tristesa, es tractarà sobre l’alimentació, la gastronomia, les classes socials i la sàtira d’una realitat amb Martín Habiague, de la Fundació Mescladís. A Diàlegs: Alis, es conversarà amb les directores Clare Weiskopf i Nicolas van Hemelryck sobre el procés del film. Finalment, a Diàlegs: Utama, el col·loqui serà amb Javier Rueda, activista cultural, productor, realitzador, assagista i gestor, sobre l’efecte del canvi climàtic i els costos socials que comporta.
Com cada edició, les entrades al Pantalla i el Petit Cineclub són gratuïtes. Es poden reservar a les webs dels centres cívics o bé de forma presencial a cada centre, fins a completar l’aforament màxim de l’espai.
Es pot consultar tota la programació i reserves al web del Pantalla BDC.