Amb més de 150 entitats membres, el CIP connecta centres educatius, ciutadania i institucions per generar experiències educatives transformadores i de qualitat
David Bueno serà un dels protagonistes d’aquest curs, amb la sessió El cervell adolescent, que s’impartirà el 23 de gener de 2025
Les propostes del CIP tracten aspectes actuals com la mobilitat sostenible o la soledat no desitjada, temàtica que es va materialitzar en l’espectacle T’acompanyo: no estàs sol ni sola
El Consell d’Innovació Pedagògica és una xarxa compromesa amb la construcció d’una ciutat educadora a través de propostes educatives singulars. Un dels grans potencials d’aquest espai és, precisament, la seva capacitat de crear vincles, agermanant diferents disciplines en objectius comuns.
Per a aquest curs 2024-2025 les propostes del CIP ja estan en marxa. Una d’elles és el programa Itineraris educatius, que encadena situacions educatives diverses, siguin d’una o diverses disciplines, que van orientades a un objectiu comú o a la contribució de competències.
Durant el curs 2023-2024 es va dur a terme aquesta experiència amb un resultat molt enriquidor. L’associació cultural Viu el teatre, l’Institut de Mercats de Barcelona, l’Associació Contra el Càncer a Barcelona, i el Departament de Promoció de la Infància de l’Ajuntament de Barcelona, amb el suport del CIP, van coordinar un projecte col·lectiu per fer visible la soledat no desitjada dels infants. Es tracta del projecte pilot T’acompanyo: no estàs sol ni sola, protagonitzat per l’alumnat de 6è de l’escola Turó Blau, al districte de Sant Andreu. El grup-classe va visitar el Casal de Gent Gran Bascònia, on van conversar amb les persones grans sobre el sentiment de soledat no desitjada. D’aquesta interacció intergeneracional va sorgir l’espectacle teatral T’acompanyo, estic amb tu!, una obra de creació pròpia interpretada pels infants des de la comèdia més fresca i espontània, que es va presentar al SAT! Sant Andreu Teatre. L’obra presenta un dia qualsevol en un casal de gent gran del barri de Sant Andreu. Els nens i nenes, interpretant persones grans, recorden moments de la seva infància en què es van sentir sols i soles de manera no desitjada, contrastant amb un present on la soledat és una realitat física i palpable.
“En aquest projecte vam voler donar eines artístiques als infants per empoderar-los a crear col·lectivament des de l’escolta i el respecte, desenvolupar les habilitats corporals, creatives i sonores que ens ajuden a l’hora d’interpretar, i finalment, la capacitat d’emocionar i comunicar idees des d’un escenari. El teatre és una eina única per sensibilitzar qualsevol idea, tema o història”, explica Gisela Juanet, coordinadora de projectes de Viu El Teatre.
Compromís amb la mobilitat sostenible
El Consell d’Innovació Pedagògica funciona també com un espai potent de desenvolupament de projectes conjunts i col·laboracions. És el cas del Grup de Treball sobre la Mobilitat Escolar, integrat per nou entitats membres del CIP.
Durant el curs 2022-2023 el grup va elaborar un estudi per conèixer els desplaçaments escolars en les sortides culturals organitzades per les entitats del CIP dins l’horari lectiu. Els resultats van mostrar que els centres públics apostaven per mitjans sostenibles com el transport públic o caminar, mentre que els centres concertats solien optar per l’autocar privat. Gràcies a aquest estudi es van poder fer propostes per millorar els desplaçaments en el marc d’una mobilitat sostenible per reduir l’impacte ambiental a la ciutat.
Reptes de futur
El CIP ha identificat la dificultat de moltes entitats per desenvolupar accions educatives efectives amb grups adolescents. Per abordar-ho, ha programat una sessió oberta per al 23 de gener de 2025, sota el títol El cervell adolescent, a càrrec del Doctor en biologia i professor de la Universitat de Barcelona, David Bueno. La formació explorarà la relació entre neurociència i educació, oferint eines per comprendre millor el procés d’aprenentatge, el ritme de maduració d’un cervell adolescent i la manera més efectiva de transmetre el coneixement.
Aquesta iniciativa és un reflex més del compromís del CIP per promoure l’educació de qualitat més enllà de les entitats membres de la xarxa.
L’impacte educatiu i cultural del CIP a Barcelona
La capacitat transformadora del Consell d’Innovació Pedagògica s’evidencia també amb les xifres recollides a final de curs. Durant el 2023-2024, el CIP va oferir 2.143 activitats a través de la plataforma del Programa d’Activitats Escolars (PAE), amb 510 centres educatius i 138.858 alumnes inscrits. El programa Oportunitats educatives gratuïtats CIP va proporcionar 37.893 places gratuïtes per a activitats de pagament, beneficiant 212 centres de la ciutat. Per la seva banda, la Xarxa del CIP va facilitar la col·laboració i formació entre entitats, amb 481 professionals compartint experiències i 56 entitats participant en formacions. Al llarg del curs passat, 33 entitats van sol·licitar informació per a formar part la xarxa del CIP i es van atorgar 5 nous Segells de Qualitat Pedagògica.
“El CIP té un valor afegit perquè impulsa la qualitat educativa, fomenta l’equitat a través de la responsabilitat social i fomenta la innovació. És un espai articulador en l’ecosistema cultura i educació de la ciutat”, apunta Montserrat Potrony, responsable CIP, Institut de Cultura de Barcelona, ICUB.
Una xarxa amb identitat pròpia
El CIP, creat el 1991 i format per més de 150 entitats, és una xarxa que promou la millora de l’educació a Barcelona, la qualitat i l’equitat. El seu treball, reconegut per entitats locals i internacionals, el posiciona com un referent en la creació d’oportunitats educatives inclusives, fomentant el diàleg entre sectors tan diversos com l’art, la ciència, l’esport o els drets humans.