Els mesos de maig i juny arriben carregats de propostes per conèixer el resultat final dels processos de creació dels programes de Cultura i Educació
Aquest curs hi han participat una cinquantena d’artistes i més de 1200 alumnes
TOT DANSA, Escena Pilot, ViBRA, Fora de reserves i EN RESiDÈNCiA ens proposen un cicle de presentacions imprescindibles
Els mesos de maig i juny arriben carregats de cites per conèixer les obres i els processos de creació dels programes de Cultura i Educació. Diferents equipaments de la ciutat acolliran l’alumnat de les escoles i instituts que participen en aquesta iniciativa, juntament amb artistes, col·lectius i equips de mediació.
D’entre tots ells, cal destacar TOT DANSA, Escena Pilot, ViBRA, Fora de reserves i EN RESiDÈNCiA. Aquest curs hi han participat més de 50 artistes i més de 1200 alumnes de diferents centres educatius.
Aquests programes tenen per objectiu potenciar el vincle que uneix la creació artística i l’educació a la ciutat, establint connexions de llarga durada entre els agents culturals i els centres educatius, també entesos com a espais de creació. Una iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, des de l’Institut de Cultura (ICUB), en cooperació amb el Consorci d’Educació de Barcelona per vincular la comunitat educativa i el món artístic a partir d’experiències dins i fora de l’aula.
TOT DANSA
TOT DANSA és un projecte consolidat, amb una trajectòria de més de quinze anys. El projecte utilitza el llenguatge del moviment i la dansa de creació contemporània per generar un projecte artístic de creació col·lectiva, dins l’entorn lectiu.
El projecte convida l’alumnat participant a desenvolupar un treball amb el propi cos, amb el moviment i amb l’altre, entès com a proper i també com a forani. TOT DANSA és un espai col·lectiu amb joves de diferents instituts de la ciutat, que afavoreix el coneixement, la cohesió, i la integració, des d’una experiència vivencial, de la mà de la direcció coreogràfica que es renova anualment.
Enguany, 74 alumnes de l’INS Barri Besós, l’INS Nou Barris, l’INS Pedralbes i l’INS Vall d’Hebron han treballat amb les directores artístiques del projecte, Emma Villavecchia i María Fernanda Soberón, l’espectacle Correspondències, que es presentarà el 15 de maig al Mercat de les Flors.
Correspondències pren la imatge de la xarxa com a metàfora i com a reflex directe de la interdependència entre les persones. Una xarxa social, en tant que entramat d’individus que conforma un grup o comunitat. Una xarxa social que no apunta tant a l’entorn digital com a espai de trobada i d’intercanvi, sinó més aviat a una dimensió relacional corporal i analògica on es necessita la presència dels cossos, del contacte directe, dels objectes i de la paraula viva per poder transmetre informacions i afectacions.
A través de les diferents propostes coreogràfiques, les directores han estimulat tant la vivència com la reflexió al voltant de la interdependència, per poder teixir, al llarg del procés, interconnexions visibles i invisibles, generant una xarxa de correspondències, cossos interconnectats, camins entrecreuats, punts de trobada, gestos compartits i memòries col·lectives.
Aquest projecte artístic i educatiu està impulsat conjuntament per l‘Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre.
Escena Pilot
Escena Pilot culminarà el 29 i 30 de maig amb un espectacle al Teatre Lliure. Enguany, de la mà de la companyia José y sus Hermanas, els cinc instituts participants presentaran l’espectacle Pànic Escènic, el 29 i 30 de maig al Teatre Lliure. Aquest curs, el programa ha reunit 74 alumnes i 13 professors de l’INS Barri Besós, l’INS Caterina Albert, l’INS El Joncar, l’INS Les Corts i l’INS Vall d’Hebron.
Aquest espectacle és el resultat d’una investigació de l’alumnat i el professorat al voltant del concepte de la por, la recerca i identificació d’aquestes pors que es troben dins nostre, per tal de posar-hi nom i intentar entendre-les.
El projecte Escena Pilot, organitzat i promogut per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Teatre Lliure, vol impulsar la pràctica teatral a les aules dels instituts de Barcelona per a oferir a l’alumnat adolescent una oportunitat de viure una experiència teatral significativa en un entorn professional.
ViBRA
Aquest curs escolar ViBRA ha desenvolupat la seva segona edició pilot, amb els alumnes de 6è de primària de l’Escola Pau Casals (Horta) i el músic i productor Pablo Volt (aka Pope).
En l’edició d’enguany, l’alumnat s’ha endinsat en la producció d’un fals documental. En concret, han enregistrat una vivència ocorreguda a la vida real però des de la ficció. El grup d’estudiants s’ha encarregat de la producció i la realització d’aquesta peça i presentaran el resultat final el dissabte, 8 de juny, a les 12.00 h. La sala d’actes del Centre Cívic Matas i Ramis acollirà una première amb tots els ingredients propis d’una estrena.
Aquest programa esà impulsat pel Centre Cívic Matas i Ramis, amb el suport de l’Institut de Cultura de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i el Districte d’Horta-Guinardó.
Fora de reserves
Al llarg d’aquest curs s’ha desenvolupat la segona edició pilot de Fora de reserves, un programa d’acollida temporal als centres educatius d’obres del fons d’art contemporani de la ciutat. Aquesta iniciativa es desplega al llarg de tot un curs lectiu, i comporta la instal·lació i l’exposició de les obres a instituts i escoles.
La cloenda d’aquesta edició tindrà un dels seus punts àlgids el dissabte, 11 de maig, a l’Escola Josep Maria de Sagarra (Gràcia). En el context de l’acte central de la celebració del 50 aniversari d’aquest centre educatiu, tindrà lloc una activació de Sabó d’Alep, l’obra de Jaume Pitarch que s’ha acollit en aquesta escola durant el curs.
Al llarg del mes de maig, el programa públic de Fora de reserves inclourà activacions en cooperació amb Fàbriques de Creació, com Graner, que desenvoluparà una activitat vinculada a Arquetips esquelètics, de Mònica Planes, instal·lada a l’Escola Ramon Casas (Sants-Montjuïc).
I, amb La Caldera, es desplegaran un conjunt d’activitats a l’Institut Escola Tres Fonts de Les Corts (Les Corts), en el context de l’acollida d’Al Cistell, d’Isabel Banal. Finalment, els alumnes dels Cicles Formatius de Moda de l’Institut Anna Gironella de Mundet (Horta-Guinardó) s’han inspirat en High Five Zara composition01.ai (the Poignant), de Rubén Grilo, per articular l’activitat de cloenda del curs.
EN RESiDÈNCiA
Enguany EN RESiDÈNCiA celebra la seva 15a edició amb la participació de 24 instituts de Barcelona, Badalona, Montcada i Reixac, Sant Adrià de Besòs i Santa Coloma de Gramenet.
Aquest programa continua desenvolupant processos de creació artístics als instituts públics amb la col·laboració de creadores i creadors de tots els àmbits artístics i amb el comissariat i la coordinació de 14 equips de mediació (Fàbriques de Creació, Espais de creació, Centres d’Art, Museus, Teatres i Espais Escènics i entitats situades en la intersecció entre cultura i educació).
Des del 14 de maig fins al 14 de juny tindran lloc les presentacions públiques, un conjunt d’activacions i mostres dels processos de creació que han protagonitzat 36 artistes, 410 alumnes i 36 docents al llarg de tot el curs amb les obres i processos de creació de Constanza Brnčić, Mariona Cañadas i Pedro Murúa, Rafa Castañer i Chus Portela, Itxaso Corral i Lara Brown, Alfredo Costa-Monteiro, Lucia del Greco, Juana Dolores, Domènec, Tatiana Donoso, Valentina Gaia Lops i Ida Barbati, Nadia Hafid, Rodrigo Laviña, Biel Llinàs, Eu Manzanares, Pato Mena, Oriol Morales i Pujolar, Antonio Ortega, PSIRC, Lautaro Reyes, Carla Rovira, Marina Rubio, Si los martes fueran viernes, UNAIUNA i, finament, Irena Visa. En breu es presentarà el programa complert de totes aquestes presentacions públiques d’EN RESiDÈNCiA.