Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
Francesc Torres instal·la a El Born CCM ‘La maldat benvinguda’, una obra site specific amb què l’artista reflexiona sobre el terrible succés de la guerra

La maldat benvinguda’ es pot visitar gratuïtament al vestíbul principal d’El Born CCM fins al 26 de maig de 2024

L’obra és el pròleg de l’exposició temporal ‘Per què, la guerra?’, prevista pel març de 2024

Avui s’ha presentat a El Born Centre de Cultura i Memòria (El Born CCM) la nova instal·lació de l’artista Francesc Torres, ‘La maldat benvinguda’. L’obra és una proposta ideada específicament per a El Born CCM amb què l’artista reflexiona sobre la guerra a través del llenguatge simbòlic de l’art. La peça escenifica les tensions pròpies dels conflictes bèl·lics i vol interpel•lar el visitant i forçar-lo a raonar sobre la prevalença històrica de la guerra.

‘La maldat benvinguda’, que està instal·lada en el vestíbul principal d’El Born CCM, sorprèn el visitant de seguida que accedeix al centre patrimonial. A primer cop d’ull, es veu una ambulància militar de la segona meitat del segle XX aparcada contra un mur de formigó. Cal atansar-se molt per veure que, entre tots dos elements, hi ha un ou que se sosté per la pressió exercida entre el vehicle i la paret. En la seva fragilitat, l’ou esdevé el centre de la instal•lació. Tant si l’ambulància avança com si recula, l’ou es trencarà. “La peça existeix en un territori intermedi, liminal, reflectint un equilibri extremadament precari de la mateixa manera que és precari tot allò que manté la pau abans que comenci la guerra”, diu Francesc Torres.

En ‘La maldat benvinguda’ l’ambigüitat i el doble sentit són radicals. N’és un exemple la fotografia que ocupa una de les de les cares del mur de formigó, que inspira tendresa i horror a la vegada. En la imatge, presa per Eugene Smith l’any 1944 durant la Guerra del Pacífic, es pot veure un soldat que sosté un nadó amb les mans. La mateixa persona que minuts abans potser havia estat capaç de matar desenes de persones, ara sentia empatia per un infant moribund, a qui rescatava després de trobar-lo amagat sota unes roques.

La instal·lació està formada també per un audiovisual i una imatge de gran format que donen un caràcter immersiu a la instal·lació. En accedir al centre, el visitant camina sobre la fotografia d’un civil ucraïnès mort que va caure abatut mentre anava en bicicleta. I quan s’apropa a l’ambulància veu que dins es reprodueix un vídeo que alterna imatges bèl·liques de gran duresa amb escenes d’una mare que alleta el seu fill.

La persistència de la guerra, amb la seva violència sense límits, fa que la pensem com a part intrínseca de la cultura. Se l’excusa sovint com a una eina per defensar-se de l’enemic. Però es tracta d’una violència que depassa el camp de batalla pròpiament dit per infligir-se a la societat civil, especialment contra les dones, els infants, i la gent gran, és a dir, contra aquells que no han demanat la guerra.

La maldat benvinguda’ ens confronta a aquesta contradicció i obre la pregunta que l’any 1932 ja es van fer Sigmund Freud i Albert Einstein als albors de la Segona Guerra Mundial: “Per què, la guerra?”. Precisament, aquesta pregunta serà el títol de l’exposició programada a El Born CCM per al març del 2024 i de la qual l’obra de Francesc Torres n’és el pròleg.

La instal·lació ‘La maldat benvinguda’ i el programa ‘Per què, la guerra?’ estan comissariats per Marta Marín-Dòmine, exdirectora d’El Born CCM, i Jordi Font Agulló, director del Memorial Democràtic.

‘La maldat benvinguda’ es pot visitar de manera gratuïta al vestíbul principal d’El Born CCM fins al 26 de maig de 2024. Més informació al web barcelona.cat/elbornculturaimemoria


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.