Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
L’onzena edició del Pantalla Barcelona arriba aquesta tardor a dotze centres cívics de Barcelona

Del 25 d’octubre de 2023 al 20 de març de 2024, l’edició de tardor oferirà 70 projeccions

Amb l’objectiu d’acostar el cinema als barris de la ciutat, l’Institut de Cultura de Barcelona organitza una nova edició del circuit Pantalla Barcelona, la número 11, que comença el 25 d’octubre i acaba al mes de març del 2024.

Durant cinc mesos, dotze centres cívics de Barcelona programen produccions locals i films internacionals, títols amb força èxit de públic i crítica, que han estat premiats a diferents festivals d’arreu del món. Com sempre, les entrades al Pantalla Barcelona són gratuïtes. Es poden reservar en línia als webs de cada centre o bé de manera presencial a cada equipament, fins a completar l’aforament màxim.

El CC Cotxeres de Sants s’incorpora a la llista de centres que participen en la iniciativa, sumant dotze equipaments que projectaran els films d’aquesta tardor: l’Auditori Sant Martí, el CC Ateneu Fort Pienc, el CC Can Basté, el CC Can Clariana Cultural, el CC Casa Groga, el CC Josep Maria Trias i Peitx, el CC La Sagrera “La Barraca”, el CC La Sedeta, el CC Pati Llimona, el CC Vil·la Florida, el CC Zona Nord i el CC Cotxeres de Sants esmentat.

En total, setanta projeccions de deu pel·lícules recents europees, nord-americanes i també produccions catalanes: Aftersun, de Charlotte Wells; Cinco lobitos, d’Alauda Ruiz de Azúa; CODA: los sonidos del silencio, de Siân Heder; El padre (The father), de Florian Zeller; En los márgenes, de Juan Diego Botto; La maternal, de Pilar Palomero; Maixabel, d’Icíar Bollaín; Muchos hijos, un mono y un castillo, de Gustavo Salmerón; Toda una vida, de Marta Romero, i Una família perfectamente normal, de Malou Reymann.

La llista de les pel·lícules de cada edició es forma a partir de la proposta dels centres cívics i d’una tria feta per l’ICUB, al voltant d’una temàtica social, que és votada pels centres. A partir d’aquí, els centres escullen la seva pròpia programació, tenint en compte la resta d’activitats que programen durant aquests mesos i la manera d’arribar al seu públic habitual.

Famílies i maternitats

Amb el títol de Famílies i maternitats, la cartellera de l’onzena edició posa el focus en les tipologies familiars i la maternitat: per què estem en una època en què els models de família han anat canviant, on conviuen estructures familiars tradicionals amb altres de més diverses. Però, la societat sap acollir realment aquesta diversitat?

Què en sabem sobre maternitat i paternitat abans de viure-la? (Cinco lobitos) I de les emocions i futures responsabilitats que ens envolten? (Aftersun) El model socioeconòmic està pensat per a les famílies no convencionals? (Una família perfectamente normal) Què en sabem sobre les persones amb discapacitat? (CODA: los sonidos del silencio) Què passa quan ens fem grans i les nostres necessitats canvien? (El padre. The father) I quan arriben malalties? (Toda una vida) En parlem de salut mental? (Muchos hijos, un mono y un castillo) I sobre l’embaràs en l’adolescència? (La maternal) De quina manera ens poden afectar els tabús a les nostres relacions personals? (Maixabel) Com d’importants són els vincles intergeneracionals? (En los márgenes)

A l’hora de plantejar una programació, aquestes i altres preguntes han servit de pauta per elaborar una proposta cinematogràfica de qualitat, enriquidora, i amb una presència important de directores dones. Perquè set dels deu films d’aquesta edició els han dirigit dones: Aftersun, de Charlotte Wells; Cinco lobitos, d’ Alauda Ruiz de Azúa; CODA: los sonidos del silencio, de Siân Heder; La maternal, de Pilar Palomero; Maixabel, d’ Icíar Bollaín; Toda una vida, de Marta Romero, i Una família perfectamente normal, de Malou Reymann.

Cinema de qualitat, compromès amb temes socials

Pantalla Barcelona presenta una selecció de films en què el públic es pugui sentir reflectit, interpel·lat, amb curiositat i convidat a debatre. Deu films que toquen temes de la societat actual, des de la comèdia fins al drama.

Aftersun s’endinsa en la relació d’un pare jove amb la seva filla a partir dels records de la preadolescent. Estrenada a la Setmana de la Crítica de Canes, va ser guanyadora del gran premi del jurat.

A Cinco lobitos, multipremiada òpera prima d’ Alauda Ruiz de Azúa, l’actriu catalana Laia Costa interpreta una mare primerenca que experimenta què significa avui dia la maternitat. Un enfocament diferent és el que planteja La maternal, segon film de Pilar Palomero, que parla de la incomunicació, la por i l’abandonament, a través de l’experiència d’una mare menor d’edat.

El cicle recupera per a la pantalla gran el documental de l’actor Gustavo Salmerón, Muchos hijos, un mono y un castillo, on es presenta la personalitat original de la mare de l’intèrpret: una dona extravagant, intel·ligent, sorprenent, divertida i loquaç, que ha estat falangista, republicana i maçona.

També hi haurà ocasió de veure les premiades a l’Òscar, El padre (The father), de Florian Zeller, amb Anthony Hopkins i Olivia Colman i CODA: los sonidos del silencio, de Siân Heder, adaptació americana del film francès La família Bélier. El primer film tracta la identitat i la vellesa, l’acceptació del canvi i la demència; mentre que el segon parla de la relació d’una noia oient amb els seus progenitors i el seu germà sords. Aquesta pel·lícula es projectarà amb subtítols facilitats pel Festival Inclús.

En los márgenes, debut rere la càmera de Juan Diego Botto, és una pel·lícula sobre la família, l’amor i la solidaritat amb el conflicte social dels desnonaments com a rerefons. Mentre que Maixabel, de la veterana Icíar Bollaín, explica la història de Maixabel Lasa, la vídua del polític assassinat per ETA, Juan María Jáuregui. Ella va ser una de les primeres víctimes que va accedir a entrevistar-se a la presó amb els responsables del crim.

L’onzè Pantalla Barcelona es complementa amb un segon documental: Toda una vida, de Marta Romero, i Una familia perfectamente normal, de Malou Reymann. La primera és l’emotiva història d’amor entre dues persones que han arribat a la vellesa: la parella formada pels avis de la cineasta, que els va filmar durant deu anys amb la intenció d’atrapar el temps que l’Alzheimer prendria a la seva àvia. El segon film, una comèdia dramàtica que explica, des del punt de vista d’una noia adolescent, la decisió de canviar de gènere del pare de la família.

Tallers, debats i activitats complementàries

Com sempre, un seguit d’activitats complementaran el cicle cinematogràfic. En algunes sessions hi haurà col·loquis, entre altres, amb la Fundació Alzheimer Catalunya; amb Carla Quílez, protagonista de la pel·lícula La maternal, o amb Marta Romero, directora de Toda una vida. També presentacions com les que farà la periodista i crítica cinematogràfica Núria Vidal, del film Aftersun, o com la projecció del curtmetratge de Dani Feixes, Paris 70.

Cal destacar també Pati de Cinema, al Centre Cívic Pati Llimona, un cineclub que organitzarà sis trobades dinamitzades per professionals del sector, vinculades a les projeccions del Pantalla Barcelona en el mateix centre i una sortida al cinema. Les places són limitades.

Finalment cal destacar dues de les activitats sorgides fruit de la col·laboració de dos instituts de la ciutat amb Pantalla Barcelona i altres institucions municipals:

Alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Les Corts, que han après l’ofici de la gestió cultural, van dur a la pràctica els seus coneixements amb l’organització de la primera edició de la Mostra Internacional de Curtmetratges de les Corts. A les sessions del circuit al Centre Cívic Josep Maria Trias i Peitx es presentaran els dos curts guanyadors dels premis del públic: Work it Class!, de Pol Diggler (millor curtmetratge català) i Tu tijera en mi oreja, de Carlos Ruano (millor curtmetratge internacional). A més, amb l’assessorament de Núria Vidal, aquests estudiants han participat en la tria dels films del Pantalla Barcelona que es projectaran al mateix CC Josep Maria Trias i Peitx.

Fruit de la col·laboració del CC Can Clariana i l’IES Manuel Carrasco i Formiguera, els alumnes de primer de batxillerat del centre que tenen com a matèria Comunicació Audiovisual hi participen, aquest any, amb un projecte sobre la programació del Pantalla Barcelona, escollint una de les pel·lícules del circuit que treballaran per generar un debat participatiu amb l’alumnat del centre a partir de la seva temàtica.

Podeu consultar la programació de les pel·lícules i les diverses activitats al web del cicle. També es pot seguir Pantalla Barcelona a les xarxes amb l’etiqueta #PantallaBCN.

Etiquetes:


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.