Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
Arrenca una nova edició dels principals programes de creació artística impulsats per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona

Més de cinquanta centres educatius públics de la ciutat participaran en els programes de Cultura i Educació durant el curs 2023-2024

Aquests programes tenen per objectiu reforçar el vincle entre la creació artística i l’educació per revertir les desigualtats en l’accés i la pràctica cultural

Els centres educatius tenen a la seva disposició diferents iniciatives adreçades a diferents etapes de primària i secundària i de temàtiques diverses que van des de les arts escèniques i les arts plàstiques fins a la música

Tots aquests programes estan impulsats per l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i altres agents culturals i educatius, i s’emmarquen dins del Pla de Drets Culturals en el marc de la Mesura de govern Cap a una política pública de cultura i educació

EN RESiDÈNCiA arriba a la seva 15a edició incorporant instituts de Barcelona, Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs i Montcada i Reixac

 

Comença un nou curs i s’inicia la nova programació de Cultura i Educació. En el darrer curs, més d’un miler d’alumnes van participar en els diversos programes impulsats per l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) i el Consorci d’Educació Barcelona (CEB), en cooperació amb agents culturals i educatius de la ciutat.

Totes aquestes propostes tenen un element en comú i és que uneixen dos àmbits que són essencials per revertir la desigualtat en l’accés i la pràctica cultural. A banda, tots els programes de Cultura i Educació suposen una innovació des del punt de vista educatiu, ja que posen en valor el paper dels centres com a generadors de continguts i creadors, més enllà del seu rol com a divulgadors i transmissors.

Així desenes de creadors i creadores col·laboraran amb una cinquantena d’escoles i instituts de la ciutat i les seves rodalies en activitats que promouen la creació artística contemporània en contextos educatius.

D’entre els diferents programes que vinculen la creació artística i els centres educatius cal destacar EN RESiDÈNCiA, espais c, Fora de Reserves, TOT DANSA, Escena Pilot, Temps d’Art, ViBRA, Caixa d’eines i el Consell d’Innovació Pedagògica de Barcelona.

Aquests programes tenen per objectiu reforçar el vincle entre la creació artística i l’educació a la ciutat a partir de connexions entre els creadors contemporanis i els centres educatius. Tots ells, s’emmarquen dins el Pla de Drets Culturals de Barcelona i de la Mesura de govern Cap a una política pública de cultura i educació

La majoria d’aquests programes es duran a terme durant tot el curs i culminaran amb una presentació pública a finals de maig. 

 

EN RESiDÈNCiA

EN RESiDÈNCiA és un programa de desenvolupament de processos de creació artística als instituts públics de la ciutat.  Al llarg de tot el curs escolar, els i les  artistes desenvolupen un procés de creació artística, amb la participació activa d’un grup d’alumnes d’ESO i els seus docents.

Es realitza amb la participació de creadores i creadors de tots els àmbits artístics i amb el comissariat i la coordinació de 14 equips de mediació (Fàbriques de Creació, Espais de creació, Centres d’Art, Museus, Teatres i Espais Escènics i entitats situades en la intersecció entre cultura i educació). 

Enguany se celebrarà la 15a edició del programa en què es desenvoluparan diferents processos de creació artística en 24 instituts públics. En total, participaran 31 artistes, 44 docents i 410 alumnes

El pròxim 10 d’octubre la Fabra i Coats: Fàbrica de Creació acollirà la presentació pública de la 15a edició d’EN RESiDÈNCiA. Aquest acte donarà a conèixer tots els detalls de l’edició més metropolitana que hi ha hagut fins al moment.

 

espais c

espais c és un programa basat en la vinculació d’artistes amb una escola pública d’educació primària. Els i les artistes desenvolupen una residència de dos anys a l’escola, la qual posa també a la seva disposició un espai (preferentment un estudi/taller) on es localitza la seva residència. 

Enguany el programa celebra la seva 9a edició i hi participaran sis artistes en cinc centres educatius. Així, Mònica Planes s’establirà a l’Institut Escola ARTS, Jaume Clotet farà el segon any d’estada a l’Escola Aldana, Laura Zuccaro a l’Escola Miralletes, Ricardo Cárdenas farà la seva residència a l’Escola Pública Ramon Llull i finalment Gonzalo Elvira i Anita Garcia s’instal·laran a  l’Escola Dolors Monserdà Santapau. 

Aquest programa està liderat per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona. A més,  compta amb la coordinació d’Experimentem amb l’ART i amb la participació de cinc institucions i espais artístics en l’equip de mediació: HANGAR, Fundació Antoni Tàpies, Fundació Suñol, La Capella i Chiquita Room

 

Fora de Reserves

Fora de reserves és un programa d’acollida temporal d’obres del fons d’art contemporani de la ciutat als centres educatius. Aquesta iniciativa es desplega al llarg de tot un curs lectiu, i comporta la instal·lació i l’exposició de les obres a instituts i escoles, reconeixent els centres educatius com a espais expositius i d’extensió de la pròpia institució-museu. En cooperació amb les artistes, es construeix un programa públic i d’activitats durant la permanència de les obres als centres educatius. 

Aquest programa s’articula des de l’Institut de Cultura de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Aquest any, celebra la seva segona edició pilot en què participaran quatre centres educatius de la ciutat: l’Institut Escola Tres Fonts de Les Corts, l’Escola Josep Maria de Sagarra, l’Escola Ramon Casas i l’Institut Anna Gironella de Mundet. Durant el mes d’octubre es donaran a conèixer els noms de les obres i dels artistes que participaran en aquesta nova edició.

 

TOT DANSA 

TOT DANSA és un projecte educatiu adreçat a l’alumnat i el professorat dels instituts de secundària i batxillerat de la ciutat de Barcelona. Té per objectiu promoure i afavorir la cohesió, la integració i el treball en equip a través del llenguatge del moviment i la dansa contemporània.

El projecte, impulsat per l’Institut de Cultura, el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre, també compta una formació en cos i moviment per al professorat dels instituts participants.

Enguany, està previst que participin un total de 75 alumnes i 8 professors de l’Institut Barri Besòs, l’Institut Nou Barris, l’Institut Pedralbes i l’Institut Vall d’Hebron. A finals d’octubre sabrem qui serà l’encarregat de dur a terme la direcció escènica del programa aquest any. 

TOT DANSA culminarà el 15 de maig al Mercat de les Flors, espai que acollirà la presentació final del procés de creació.

Escena Pilot

Aquest programa vol impulsar la pràctica teatral en les aules dels instituts de Barcelona, per a oferir a l’alumnat adolescent una oportunitat de viure una experiència teatral significativa en un entorn professional. 

El projecte Escena Pilot, organitzat i promogut per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Teatre Lliure, consta de dos blocs: el primer on el professorat implicat en el projecte rep formacions de la direcció escènica del programa, i el segon bloc que consisteix en el treball amb l’alumnat dels diferents centres participants,  per part de la direcció escènica,  per generar un procés de creació artística  amb el conjunt de nois i noies dels diversos instituts i que finalitza amb la presentació davant el públic de l’espectacle.

Enguany la direcció escènica anirà a càrrec de la Companyia José y sus Hermanas que treballarà de forma conjunta amb l’alumnat i el professorat de l’Institut Barri Besòs, l’Institut El Joncar, l’Institut Caterina Albert, l’Institut Les Corts i l’Institut Vall d’Hebron. Tots junts crearan un espectacle que es presentarà al Teatre Lliure els dies 29 i 30 de maig.

Temps D’Art

Programa pilot de creació i educació artística als centres educatius públics de La Verneda i La Pau, on s’hi interrelacionen tres àmbits: la música, les arts escèniques i les arts visuals i plàstiques. La iniciativa, que neix per reduir les desigualtats en l’accés i la pràctica cultural, suposa un increment d’1,5 hores lectives d’educació artística a Educació Primària i 1r d’ESO.

En la tercera edició d’aquest programa pilot hi participen la il·lustradora Paula Molas i el cantant Francesc Abril i, com a novetat, s’hi incorpora la ballarina Mònica Muntaner. Tots tres treballaran amb l’alumnat i els equips docents de les escoles L’Arc de Sant Martí, Els Horts i La Pau, així com l’Institut Bernat Metge. 

Al llarg d’aquest curs 2023-2024, els processos de cocreació es complementaran amb sortides artístiques als equipaments culturals de la ciutat i culminaran amb les presentacions públiques durant el mes de maig. En total es preveu que participin 16 docents i 285 infants i joves.

 

ViBRA

Després de l’èxit de l’edició pilot, ViBRA celebra una segona edició amb els alumnes de 6è de primària de l’escola Pau Casals d’Horta i el músic i productor Pablo Volt (aka Pope).

Amb l’ajuda de Pope, que utilitza el dub i la improvisació per articular les seves creacions, els infants i els i les docents participaran en un procés de creació musical al llarg d’un curs lectiu i gaudiran d’una experiència musical significativa a través de l’experiència d’un procés creatiu grupal.

Aquesta proposta educativa i cultural està impulsada pel Centre Cívic Matas i Ramis amb el suport de l’Institut de Cultura de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i el Districte d’Horta – Guinardó.  Té per objectiu apropar la cançó d’autor als infants d’Horta.

 

Caixa d’eines

Caixa d’Eines introdueix pràctiques artístiques dins el currículum escolar, amb l’objectiu de reduir les desigualtats culturals, articulant l’educació formal, la no formal i la comunitat, d’acord amb quatre pilars: la transversalitat, l’equitat, el co-disseny i la sostenibilitat.

Aquest curs escolar 2023-2024, hi participaran de manera directa 54 centres educatius i 63 equipaments, entitats culturals, equips de mediació i artistes.

Extra, extra! és una de les modalitats d’intervenció que forment part del paquet de la Caixa d’Eines, tot i que en aquest cas les activitats es realitzen fora de l’horari lectiu. El programa ofereix un conjunt d’activitats artístiques culturals, científiques i tecnològiques, gratuïtes, adreçades a infants i adolescents d’entre 6 i 14 anys, que es realitzen fora l’horari lectiu, en els centres educatius i en alguns equipaments culturals de proximitat com centres cívics i biblioteques. Aquest curs oferirà 2000 places i arribarà a sis districtes de la ciutat.

Caixa d’Eines és un programa impulsat pel Pla de Barris i ha nascut de la col·laboració i l’aliança interdepartamental amb representació de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), el Consorci d’Educació Barcelona (CEB), l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), el Consorci de Biblioteques i representació dels districtes. A Extra, extra! hi participa també l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS).

 

Consell d’Innovació Pedagògica de Barcelona

El Consell d’Innovació Pedagògica de Barcelona, a través de les més de 150 entitats que l’integren, ofereix cada any més de 5.000 activitats que estan adreçades a tots els nivells i cicles educatius, i tracten temàtiques molt diverses: propostes artístiques, de ciència, patrimonials i esportives, entre d’altres. 

Un dels objectius del Consell d’Innovació Pedagògica de Barcelona és complementar l’acció educativa als centres educatius i fomentar l’ús didàctic de la ciutat, convertint-la en una gran aula tot  ampliant els límits de l’espai escolar.

En aquest sentit, les activitats que s’ofereixen a través del Programa d’Activitats Escolars es conceben com un potent instrument que complementa, amplia i dimensiona la percepció de la realitat de l’alumnat i multiplica les seves oportunitats d’aprenentatge. 

També a través del Programa d’Activitats Escolars (PAE), al voltant de 300 centres educatius de la ciutat poden sol·licitar activitats gratuïtes per al seu alumnat, facilitades per les entitats ciutadanes membres del CIP de la seva oferta educativa de pagament. 

Així, el compromís social de les entitats del CIP que participen en el programa Gratuïtats-CIP permet democratitzar l’accés a l’oferta educativa i garantir l’equitat en la distribució de recursos i oportunitats educatives. 

La gestió d’aquestes sol·licituds, que el curs 2023-24 han estat al voltant de 38.000, es fa des de la Comissió de Gratuïtats-CIP, que vetlla perquè hi hagi un correcte equilibri en les adjudicacions de les places.

 

Jornada Cultura i Educació en el marc del Dia Internacional de la Ciutat Educadora

Enguany, el Dia Internacional de la Ciutat Educadora 2023, que se celebrarà el pròxim dia 30 de novembre, tindrà com a lema “La Cultura font de creació i aprenentatges, a la Ciutat Educadora“. 

Per commemorar aquest dia, El Born Centre de Cultura i Memòria acollirà una jornada al voltant dels vincles i les interrelacions que es donen a la ciutat de Barcelona en els àmbits culturals i educatius. Serà un espai on es visibilitzaran els projectes i accions que s’han dut a terme en els darrers anys, així com els principals reptes de cara al futur.

 


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.