Arrenquen les presentacions públiques dels programes que s’han dut a terme des de les escoles i instituts públics de Barcelona
Fins a finals de juny, equipaments culturals i fàbriques de creació de la ciutat acolliran la mostra final dels processos de creació treballats durant el curs
Una quarantena d’artistes i col·lectius participen en processos de creació vinculats a les arts, la dansa, el teatre, la música i la ciència
Els programes més destacats són EN RESiDÈNCiA, Tot Dansa, Escena Pilot, Petits Talents Científics i espais c
També s’incorporen dues noves iniciatives: Fora de reserves i ViBRA
Tots aquests programes estan impulsats per l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i altres agents del sector, i s’emmarca dins de la Mesura de Cultura i Educació del Pla de Drets Culturals
Centres d’art, fàbriques i espais de creació, museus, teatres, casals de barri i espais urbans de Barcelona seran el punt de trobada dels programes de Cultura i Educació. Durant els propers mesos de maig i juny, la ciutat es convertirà en un gran escenari per on passaran més de 1000 alumnes de diferents escoles i instituts públics.
Tots ells presentaran el resultat final dels processos de creació artística duts a terme durant el curs en el marc dels programes impulsats per Cultura i Educació juntament amb artistes, col·lectius i equips de mediació.
D’entre tots ells, cal destacar EN RESiDÈNCiA, Tot Dansa, Escena Pilot, Petits Talents Científics, espais c i dos nous programes pilot sorgits aquest curs, Fora de reserves i ViBRA. Al llarg d’aquest curs hi han participat 40 creadors i creadores i més de 1000 alumnes de diferents escoles i instituts de la ciutat.
Aquests programes tenen per objectiu establir connexions de llarga durada entre els agents de creació contemporània i els centres educatius, també entesos com a espais de creació, per tal de vincular la comunitat educativa i el camp artístic a partir d’experiències dins i fora de l’aula. Impulsats per l’Ajuntament de Barcelona en cooperació amb el Consorci d’Educació de Barcelona i altres agents culturals i educatius de la ciutat en el marc del desplegament de la Mesura de Cultura i Educació, aquests programes tenen per objectiu potenciar el vincle que uneix la creació artística i l’educació a la ciutat.
En la majoria de casos, les mostres seran obertes al públic i es duran a terme en equipaments culturals de la ciutat.
EN RESiDÈNCiA
En funcionament des del curs 2009-2010, i liderat per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, EN RESiDÈNCiA du a terme la seva 14a edició. Enguany hi participen 450 alumnes i 48 docents de 26 instituts d’educació secundària, 16 equips de mediació i més de 30 artistes i col·lectius. Les presentacions públiques han començat a principis de maig i s’allargaran fins al 14 de juny. Seran sis setmanes d’activacions i mostres de creació contemporània a gairebé una vintena d’espais, entre els quals hi trobem el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Fundació Joan Miró, el Mercat de les Flors, el Teatre Lliure, la Sala Becket, La Capella o Fabra i Coats: Fàbrica de Creació, entre d’altres.
EN RESiDÈNCiA proposa un espai de treball compartit entre artistes, alumnes i docents d’instituts públics de la ciutat. Al llarg de tot el curs, creadors i creadores d’àmbits diversos, com ara les arts visuals, la creació escènica, la poesia o la música, desenvolupen un procés de creació artística juntament amb l’alumnat, el professorat i els equips de mediació. Aquesta connexió es du a terme des de la ideació fins a la presentació pública, de manera que l’alumnat es converteix en subjecte actiu de tot el procés.
Tot Dansa
Un altre dels programes amb més trajectòria és Tot Dansa. Enguany se celebra la 15a edició, en la qual hi participen 9 instituts, 164 alumnes i 20 docents. Aquest curs la direcció coreogràfica ha estat a càrrec de Mònica Muntaner i Sílvia Sant Funk, que han treballat la proposta artística UMHLABA significa món en zulú. Al llarg del curs, el grup ha treballat al voltant de tres distàncies, llunyana, mitja i íntima, i tres conceptes, paisatge, comunitat i singularitat. El resultat es podrà veure en dues mostres el 10 i 17 de maig al Mercat de les Flors.
Tot Dansa és un projecte artístic i educatiu que impulsen conjuntament l‘Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre. És un projecte que uneix educació i cultura i té com a objectiu principal promoure i afavorir la cohesió, la integració i el treball en equip a través del llenguatge del moviment i la dansa de creació contemporània. Un dels eixos principals també és la formació del professorat per facilitar eines tant per al projecte com per a la consolidació de metodologies que permetin una relació diferent amb el seu alumnat.
Escena Pilot
Per la seva banda, la 4a edició d’Escena Pilot culminarà el 16 i 17 de maig amb un espectacle a l’Espai Lliure del Teatre Lliure de Montjuïc. 71 alumnes i 12 docents de 5 instituts de Barcelona han participat enguany en aquest programa de Cultura i Educació, que ha comptat amb la direcció escènica de Carla Rovira.
Els instituts presentaran la proposta artística La ciutat és nostra, un procés de recerca sobre les experiències i vivències de l’alumnat i els espais visibles i invisibles dels barris on se situen els instituts que hi han participat.
Escena Pilot és una iniciativa promoguda per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Teatre Lliure amb la voluntat que l’alumnat adolescent tingui l’oportunitat de viure una experiència teatral significativa en un entorn professional; de donar eines al professorat perquè usi el llenguatge i les tècniques teatrals a l’aula, i d’acostar la creació teatral professional a la realitat social i educativa del jovent.
Fora de reserves
Enguany s’ha posat en marxa l’edició pilot d’aquest nou programa articulat des de l’Institut de Cultura de Barcelona, el Consorci d’Educació i el MACBA. Fora de reserves és un programa que convida instituts i escoles a acollir temporalment obres d’artistes visuals i a desenvolupar, conjuntament amb els artistes, un programa públic d’activació de les obres.
Es tracta d’obres creades per artistes en actiu a Barcelona, procedents del fons d’obres d’art de titularitat municipal, bona part dels quals van ser adquirides amb Fons COVID de l’any 2020. El projecte, que inclou la instal·lació i l’exposició de les obres a instituts i escoles, insisteix en el reconeixement dels centres educatius com a espais expositius i d’extensió de la mateixa institució-museu.
Els participants de l’edició pilot d’aquest programa són l’Institut Anna Gironella de Mundet (Horta-Guinardó), i l’Escola Ramon Casas (La Marina, Sants-Montjuïc), que han instal·lat als seus centres les obres Al cistell, d’Isabel Banal, i High Five Zara composition01.ai (the Poignant), de Rubén Grilo. L’actual edició de Fora de reserves culminarà a finals de juny.
ViBRA
Un altre dels programes que s’han posat en marxa aquest curs és ViBRA. Es tracta d’un programa impulsat pel Centre Cívic Matas i Rams, amb el suport de l’ICUB, el Consorci d’Educació de Barcelona i el Districte d’Horta-Guinardó. En aquesta primera edició hi ha participat 45 alumnes de cinquè de primària i quatre docents de l’escola Mare Nostrum, al barri d’Horta.
L’edició pilot d’aquest programa es tancarà amb la mostra final, un concert a càrrec del cantautor i músic Joan Colomo i docents i alumnat de l’escola. Serà el matí del dissabte 10 de juny al Centre Cívic Matas i Ramis.
Petits Talents Científics
L’edició d’enguany d’aquest programa de Cultura i Educació és ben especial. Petits Talents Científics celebra deu anys i, a més de la Fira d’Experimentació i els Encontres que han tingut lloc al Cosmocaixa el mes d’abril i maig, respectivament, el projecte celebrarà la cloenda amb una gran festa el 10 de juny. Serà al Cosmocaixa, en un acte amb les famílies de les escoles que hi han participat i diverses activitats com entrevistes, la presència d’alumnat de les diferents edicions i un espectacle científic. Enguany hi han participat 1073 infants de 23 centres educatius, que han treballat al voltant del tema Les plantes i el seu paper clau en la sostenibilitat.
Petits Talents Científics és el programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària que organitzen l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i EduCaixa.
La proposta vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària. Gràcies a l’actualització metodològica i didàctica del professorat que impulsa el programa, alumnes de diversos centres educatius participants duen a terme un treball de recerca real, seguint les passes del mètode científic, formulant hipòtesis, dissenyant experiments per contrastar-les, obtenint resultats i extraient-ne conclusions.
espais c
La 8a edició d’aquest programa culminarà el 6 de juny a la Fundació Suñol amb la inauguració de l’exposició De desbordar, sostenir i un volcà d’aigua, de Neus Frigola. Es tracta d’una proposta que, en part, mostra obres creades per Neus Frigola al llarg dels dos anys de residència a l’espai c de l’Institut Escola ARTS (Hostafrancs), amb la mediació de la Fundació Suñol. L’exposició romandrà oberta fins al 27 de juliol i inclourà un programa públic d’activitats i d’activacions, amb participació de les artistes i docents que han participat en les dues darreres edicions d’espais c.
espais c és un programa basat en la vinculació d’artistes amb una escola pública d’educació primària. Els i les artistes desenvolupen una residència de dos anys a l’escola, que també posa a la seva disposició -set dies a la setmana, les 24 hores del dia- un espai (preferentment un estudi/taller) on es localitza la seva residència. La coordinació i la mediació del programa és a càrrec d’Experimentem amb l’Art, amb la participació d’HANGAR, la Fundació Antoni Tàpies, la Fundació Suñol, La Capella, Àngels Barcelona i Chiquita Room, com a centres i espais associats a cada espai c. Enguany hi ha participat uns 200 alumnes de sis escoles de la ciutat.