Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
Llum BCN tanca amb gran èxit de públic i qualitat artística la seva edició més internacional

Les instal·lacions reben més de 200.000 visites en els tres dies d’exhibició

A les 23 hores d’aquesta nit arribarà a la seva fi la 12ª edició del Festival Llum BCN, inaugurat el passat divendres dia 3. Quan el festival s’acabi, les instal·lacions lumíniques que durant tres dies han convertit Poblenou en epicentre de l’activitat cultural de la ciutat hauran rebut més de 200.000 visites. Es tracta de l’edició amb més èxit de públic i major qualitat artística de les presentades fins ara, i també de la més internacional pel que fa a la procedència dels creadors participants i al vincle amb altres esdeveniments europeus al voltant de la llum. El festival, organitzat per l’Ajuntament de Barcelona, ha iniciat ja el compte enrere de l’edició 2024, que tindrà lloc també durant el primer cap de setmana de febrer.

El Festival Llum BCN 2023, comissariat per Maria Güell, Oriol Pastor i José Luis de Vicente, ha ofert una programació amb 13 instal·lacions artístiques i 15 intervencions a càrrec d’alumnes de les escoles d’arquitectura i disseny de la ciutat. El compromís amb la sostenibilitat és una de les coordenades del festival, que en aquesta edició ha adoptat mesures com reduir la intensitat lumínica de les peces; ha incorporat instal·lacions impulsades amb energies renovables, com Another Moon, dels coreans Kimchi and Chips, alimentada amb energia solar, o We harvest wind, del neerlandès Thijs Biersteker, amb energia eòlica; i ha afavorit el KM 0 en la producció de les peces, com Liberty and light, dissenyada per la britànica d’origen indi Chila Kumari Singh Burman i realitzada a Barcelona per La Traginera, una comunalitat urbana integrada per diverses entitats d’economia social i solitària.

Com marca la filosofia del festival, l’accés és gratuït a totes les instal·lacions, la major part de les quals s’han presentat a l’aire lliure, als carrers i places del Poblenou. Allà s’hi han pogut veure propostes com Arborialis, els inflables immersius dels britànics Architects of Air; els Signes dels catalans Playmodes, a la restaurada llanterna de Rafael Moneo a L’Auditori; ; l’Abstract, de Collectif Coin;  el Monolith de l’artista Spy; o els Carrés magiques de traits lumineux de la veterana artista hongaresa arrelada a França Vera Molnár, nascuda el 1924 i pionera en l’art de la llum que ha treballat en col·laboració amb el seu deixeble Joanie Lemercier.

Després de dues edicions marcades per l’accés restringit a causa de la pandèmia, Llum BCN 2023 s’ha tornat a oferir sense reserva d’entrades, tot i que amb aforaments controlats per raons de seguretat i visibilitat. Les llargues cues per contemplar les obres presentades evidencien l’interès per un festival cada cop més consolidat i més valorat entre les cites culturals de la ciutat, i convertit en referent entre els esdeveniments internacionals vinculats a la llum i les seves possibilitats artístiques. La coincidència de dates amb ISE (Integrated Systems Europe), patrocinadora oficial del festival, ha permès que els assistents a la fira líder mundial del sector audiovisual, puguessin gaudir també de les instal·lacions programades.

Des de les seves primeres edicions, el festival ha tingut molt present la feina de les escoles d’arquitectura i disseny de la ciutat, pedrera dels nous talents de la ciutat en l’art de la llum. En aquesta edició s’han pogut veure 15 intervencions fetes per alumnes de diferentes especialitats creatives. Totes elles han estat valorades per un comitè d’experts, entre els quals representants d’altres festivals de llum d’Europa, que ha volgut valorar el treball de tots els participants distingint-los amb diferents reconeixements en forma de diploma. Al mateix temps, la firma Yamaha, patrocinador principal del festival, va confiar als alumnes de la ciutat el disseny del Yamaha Meeting Point, la peça amb què ha participat a Llum BCN 2023. Després d’un workshop i un concurs d’idees, es va escollir la proposta per un grup d’alumnes del màster de Disseny i producció d’espais de la UPF. A més de veure produïda la seva proposta, les quatre integrants de l’equip guanyador han estat premiades amb un viatge a Milà per visitar la seu del disseny de a firma.

Etiquetes:


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.