El 4 d’octubre EN RESiDÈNCiA donarà el tret de sortida a la 14a edició. Hi participen 26 centres educatius de set districtes de la ciutat, i s’hi afegeixen dos nous equips de mediació, el Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa i Fabra i Coats: Fàbrica de Creació
En la vuitena edició d’espais___c hi participaran el doble d’escoles, i La Capella, Chiquita Room i la Galeria Àngels Barcelona s’incorporen a l’equip de medicació
A causa de les dimensions i l’estructura del Tot Dansa, la direcció artística d’enguany s’ha encarregat a un equip de dues persones. La convocatòria pel concurs està oberta fins al 29 de setembre. Es preveu que hi participin 220 alumnes d’11 centres educatius
Escena Pilot celebra la quarta edició amb una previsió de 110 alumnes participants de cinc centres educatius
El curs 2022-2023 ja està en marxa i, amb aquest, els programes que vinculen la cultura i l’educació han començat. La relació entre aquests dos àmbits és bàsic des d’un punt de vista d’innovació educativa i per revertir la desigualtat quant a oportunitats educatives. Cada vegada és més evident que el context cultural d’un infant incideix en el seu desenvolupament personal i social. Finalment, perquè cal promoure que l’activitat cultural tingui lloc a les escoles, que s’han de considerar autèntics centres culturals i de producció artística.
Per aquest motiu, a partir del 4 d’octubre una bona part dels centres educatius públics de Barcelona inclouran en l’activitat formativa algun dels programes que promouen la creació artística contemporània en contextos educatius.
D’entre totes les iniciatives, cal destacar EN RESiDÈNCiA, Tot Dansa, Escena Pilot i espais___c.
Aquests programes tenen com a objectiu reforçar el vincle entre la creació artística i l’educació a la ciutat a partir de connexions entre els agents de creació contemporània i els centres educatius. Estan impulsats per l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i altres agents del sector, i s’emmarca dins el Pla de drets culturals i de la Mesura de govern de cultura i educació.
En total, es calcula que hi participaran una quarantena de creadors i creadores i un miler d’alumnes d’escoles i instituts de la ciutat. La majoria d’aquests programes es duran a terme durant tot el curs i culminaran amb una presentació pública a finals de maig.
EN RESiDÈNCiA
En funcionament des del curs 2009-2010, i liderat per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, EN RESiDÈNCiA proposa un espai de treball compartit entre artistes, alumnes i docents d’instituts públics de la ciutat. Durant deu mesos, creadors i creadores d’àmbits diversos, com ara les arts visuals, la creació escènica, la poesia o la música, desenvolupen un procés de creació artística juntament amb l’alumnat, el professorat i els equips de mediació. Aquesta connexió es du a terme des de la ideació fins a la presentació pública, de manera que l’alumnat es converteix en subjecte actiu de tot el procés.
El 4 d’octubre es donarà el tret de sortida a la catorzena edició, que tindrà presència a set districtes de la ciutat: Ciutat Vella, l’Eixample, Sants-Montjuïc, Horta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí. En total hi participen 26 centres educatius, i, per primera vegada, hi prendran part els instituts Sagrera Sant Andreu, Joncar i Consell de Cent. També s’incorporen al programa dos nous equips de mediació, Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa i Fabra i Coats: Fàbrica de Creació.
Aquests seran els artistes i instituts participants de la 14a edició:
- Miquel Barcelona EN RESiDÈNCiA a l’Institut Dolors Aleu
- Marta Bisbal EN RESiDÈNCiA a l’Institut Joncar
- Elena Blesa i Todo por la Praxis EN RESiDÈNCiA a l’Institut Joan Salvat Papasseit
- Curro Claret EN RESiDÈNCiA a l’Institut Joan Brossa
- Marina Congost EN RESiDÈNCiA a l’Institut Escola Turó de Roquetes
- El globus vermell EN RESiDÈNCiA a l’Institut Montjuïc
- Oriana Eliçabe EN RESiDÈNCiA a l’Institut Consell de Cent
- Estampa EN RESiDÈNCiA a l’Institut Vapor del Fil
- Paulina Flores EN RESiDÈNCiA a l’Institut Infanta Isabel d’Aragó
- Gatillo Culón EN RESiDÈNCiA a l’Institut Martí Pous
- lbert Gironès EN RESiDÈNCiA a l’Institut Maria Espinalt
- Albert Gusi EN RESiDÈNCiA a l’Institut Escola Rec Comtal
- Núria Inés EN RESiDÈNCiA a l’Institut Vall d’Hebron
- Sara Manubens EN RESiDÈNCiA a l’Institut L’Alzina
- Ninja Papel EN RESiDÈNCiA a l’Institut Doctor Puigvert
- Nus Teatre EN RESiDÈNCiA a l’Institut Salvador Espriu
- Oriol Puig Grau EN RESiDÈNCiA a l’Institut Barri Besòs
- Martina Rogers EN RESiDÈNCiA a l’Institut Sagrera Sant Andreu
- Xesca Salvà EN RESiDÈNCiA a l’Institut Escola Trinitat Nova
- Pía Sommer EN RESiDÈNCiA a l’Institut Emperador Carles
- STA EN RESiDÈNCiA a l’Institut Narcís Monturiol
- Victoria Szpunberg EN RESiDÈNCiA a l’Institut Moisès Broggi
- Luis Tabuenca EN RESiDÈNCiA a l’Institut Escola Antaviana
- Urati Laboratori EN RESiDÈNCiA a l’Institut Escola Eixample
- Emma Villavecchia i Maria Soberón EN RESiDÈNCiA a l’Institut Teresa Pàmies
- Sabina Witt EN RESiDÈNCiA a l’Institut Milà i Fontanals
Amb aquesta edició, ja hauran participat a EN RESiDÈNCiA 240 artistes, 18 equips de mediació i 3.500 alumnes i 148 docents de 55 instituts públics d’educació secundària dels deu districtes de la ciutat.
espais___c
espais___c és un programa també liderat per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona en què els artistes desenvolupen una residència d’un any a l’escola, que també posa a la seva disposició —set dies a la setmana, les 24 hores del dia— un espai (preferentment un estudi/taller) on es troba la seva residència. La residència a l’escola es pot prorrogar per un màxim d’un any més.
La vuitena edició d’aquest programa disposarà del doble de participants respecte de l’anterior campanya, i passarà de tres a sis escoles. D’aquestes escoles, dues hi participen per primera vegada: les escoles Mercè Rodoreda (amb l’artista Raquel Coll Juncosa) i Aldana (amb Jaume Clotet com a artista resident). L’Escola Miralletes, que havia participat en edicions anteriors, també torna al programa, amb la residència de Laura Zuccaro. També segueixen, un any més, l’Institut Escola ARTS (amb l’artista Neus Frigola), l’Institut Escola Eixample (amb Regina Giménez) i l’Escola Josep Maria de Sagarra, amb Rosa Llop com a artista resident. El programa també creix pel que fa a equips de mediació. A més d’HANGAR, la Fundació Antoni Tàpies i la Fundació Suñol, enguany s’incorporen al programa La Capella, Chiquita Room i la Galeria Àngels Barcelona. Es preveu que enguany hi prenguin part un total de 220 alumnes.
Des que es va posar en marxa per primera vegada el 2015, hauran col·laborat en aquest programa de cultura i educació nou centres educatius de sis districtes de la ciutat.
Tot Dansa
Tot Dansa és un projecte educatiu de ciutat que afavoreix la cohesió i la integració a través del llenguatge del moviment i la dansa contemporània.
Es tracta d’un programa adreçat a l’alumnat dels instituts de secundària de Barcelona que pretén generar i consolidar vincles per apropar l’alumnat al procés de creació artística en totes les seves fases. Un dels eixos principals és la formació del professorat, als quals se’ls facilita eines que permetin una relació diferent amb l’alumnat.
La direcció coreogràfica canvia any rere any, així com la participació dels instituts. Enguany, a causa de les dimensions i l’estructura del programa, la direcció artística s’ha encarregat a un equip de dues persones. La convocatòria pel concurs de la direcció artística es tanca el dijous 29 de setembre. Està previst que enguany participin a Tot Dansa 220 alumnes i 22 professors d’11 instituts públics de Barcelona.
Tot Dansa és un programa impulsat per l’ICUB, l’Institut del Teatre i el Mercat de les Flors, espai que allotjarà la mostra final el maig del 2023. En total ja s’han celebrat 13 edicions, en què han participat 1.536 nois i noies de 38 instituts amb 122 docents, amb l’acompanyament de 35 persones formadores del Conservatori Superior de Dansa, i la direcció coreogràfica, que es renova anualment, de professionals de la dansa contemporània, com ara Sebastián García Ferro, Ramón Baeza, Inés Boza, João Lima, Sònia Gómez i Mario G. Sáez.
Escena Pilot
Aquest programa neix amb la voluntat que l’alumnat adolescent visqui una experiència teatral de creació col·lectiva i en un entorn professional. L’objectiu general és que l’alumnat es familiaritzi amb el llenguatge escènic a fi de desenvolupar la creativitat, l’autoestima i l’autoconeixement. Aquest programa també incorpora sessions de formació al professorat perquè pugui utilitzar els recursos de la tècnica teatral en el seu treball amb l’alumnat més enllà del mateix projecte.
Escena Pilot, promogut per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Teatre Lliure, celebra la quarta edició. Enguany la direcció artística serà a càrrec de Carla Rovira Pitarch que, amb la participació dels 110 joves i 13 docents, vol radiografiar la ciutat de Barcelona a partir de les experiències i vivències de l’alumnat dels cinc instituts públics participants per mitjà d’un procés de recerca sobre els espais visibles i invisibles dels barris on es troben. Aquesta recerca serà la base per al projecte de creació La Ciutat És Nostra. A través dels descobriments, generaran una dramatúrgia sobre l’espai urbà i la vida que hi succeeix. El resultat es presentarà al Teatre Lliure.