La campanya engega avui i finalitzarà el 28 de febrer de 2023, en una prova pilot als barris de Sants i Poble Sec
Es posen en circulació 200.000€, la meitat dels quals seran xecs directes a 500 famílies usuàries dels serveis socials
Els RECS es podran fer servir en establiments i equipaments culturals privats i públics, tals com sales de concerts i arts escèniques, museus i centres cívics
El projecte s’emmarca en el Pla de Drets Culturals de l’ICUB dintre de la 2a mesura: ‘Cultura de Base i Sectors Culturals’
El REC Cultural, la versió cultural de la moneda ciutadana REC, comença a circular avui a Barcelona. Els barris de Sants i Poble Sec acolliran una prova pilot, amb un import total per bonificar l’accés a la cultura de 200.000 euros, amb l’objectiu de testejar el potencial de la nova moneda per estimular el consum, la producció i l’accés a la cultura local. El REC cultural es podrà fer servir a centres cívics, botigues, espais de formació, sales de concerts i museus d’aquests dos barris, amb una doble dimensió: el xec de 200 RECS per a consum cultural que rebran al voltant de 500 famílies beneficiàries de serveis socials d’aquests dos barris, i la bonificació per consum adreçada a tothom. La campanya finalitzarà el 28 de febrer del 2023 (o abans si s’esgota la bonificació) però els RECS Culturals podran seguir circulant i es podran seguir utilitzant als establiments adherits.
El REC (Recurs Econòmic Ciutadà) és la moneda ciutadana de Barcelona, exclusivament digital, paritària a l’euro (1€ és igual a 1R) i d’ús voluntari entre les persones, entitats i comerços que l’accepten. Té l’objectiu d’afavorir l’economia local mentre genera cohesió social als barris. El REC va néixer l’any 2018 a través del projecte europeu B-MINCOME, liderat per l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona i en el qual l’associació NOVACT va ser l’encarregada de dissenyar la moneda complementària. El projecte combinava el Suport Municipal d’Inclusió, una renda bàsica mensual i un conjunt de polítiques actives. A través d’aquesta iniciativa, 533 famílies de l’Eix Besos van rebre un 25% del Suport Municipal d’Inclusió en RECS per gastar en el comerç local. Des del setembre 2018 al novembre del 2019, es van posar en circulació 789.592 RECS, es va arribar a un 33,4% de recirculació (despesa que fan els comerços en RECS) i es va augmentar un 54% l’impacte local de la despesa pública.
Amb els resultats d’aquest projecte, i d’altres posteriors com la campanya LI TOCA AL BARRI (que va tenir lloc entre desembre del 2020 i maig del 2022, amb un pressupost de 229.000 euros i la participació de 425 famílies i 172 petits comerços), s’ha comprovat que, a través del REC, la despesa pública genera riquesa local assegurant que els diners es queden i circulen als barris. En el cas del REC Cultural, es vol continuar explorant les possibilitats d’aquest instrument amb un enfocament sectorial i en un context territorial diferent i per tant es volen aconseguir aquests resultats específicament en l’àmbit cultural. Després d’un procés conjunt en el que van participar diferents agents culturals implicats, des de gremis i associacions professionals a entitats culturals del barri de caràcter comunitari, aquest és l’objectiu de les dues iniciatives que inclou la campanya:
- La promoció del consum cultural a través d’un sistema innovador de bonificacions. Qualsevol persona usuària que es doni d’alta a l’aplicació REC Barcelona (veure el manual d’ús de l’aplicació), podrà bescanviar euros a RECS Culturals i obtenir un 50% més per gastar en cultura (per exemple si es bescanvien 10€, es rebran 15 RECS Culturals). L’aplicació està disponible a l’App store i Google play. Per altra banda, en el marc d’aquesta prova pilot, també s’ha desenvolupat una passarel·la de pagament en RECS que ha integrat la ticketera Magnetickets, per tal que les persones usuàries puguin gaudir de les bonificacions en RECS Culturals en les seves compres en les sales de concerts adherides.
- Fer arribar la cultura a aquelles persones que hi tenen menys accés a través de xecs de 200 RECS Culturals a 500 famílies usuàries de serveis socials dels barris de Sants i Poble-Sec. Fins al proper dilluns, 5 de setembre, les persones beneficiàries tenen a la seva disposició a l’OCCU (Oficina Ciutadana de la Cultura, La Rambla, 99) un servei d’acompanyament personalitzat sobre l’aplicació del REC. Al voltant de 750 persones usuàries de serveis socials han estat contactades directament des del departament de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona per oferir la possibilitat de rebre el xec en RECS Culturals.
El llistat d’establiments i equipaments adherits, al voltant de mig centenar, es pot consultar en aquest enllaç. Entre d’altres, s’hi troben el Castell de Montjuïc, Caixaforum, el Museu Etnològic i de Cultures del Món, la Fundació Joan Miró, el Museu Olímpic i de l’Esport i el MNAC, les llibreries La Carbonera, Mamut, La Deskomunal i La Inexplicable o les sales de concert Sinestesia, Meteoro, La Deskomunal i Laut. La previsió és aconseguir la participació de prop de 1.000 ciutadans i ciutadanes de tot Barcelona. Tot i que en aquesta prova pilot els RECS s’han de fer servir en consum cultural als barris de Sants i Poble Sec, no hi ha límits geogràfics per a la procedència dels beneficiaris.
Amb aquesta prova pilot es vol afavorir la millora en el teixit comercial cultural i dotar d’eines digitals als establiments culturals per ser més competitius i tenir major visibilitat i capacitat d’atracció. Té com objectiu fer créixer les relacions entre els comerços culturals i les persones consumidores, incrementant el grau de relacions econòmiques i de confiança entre el veïnat. Un cop finalitzada la prova, i segons els resultats obtinguts, s’estudiarà la viabilitat d’estendre el projecte a tota la ciutat.
Més informació:
https://rec.barcelona/