Configurada a partir del Projecte Arxipèlag de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona, l’exhibició compta amb vídeos de les artistes Marga Almirall, Carolina Astudillo, Salut Baldirà, Allison Figueroa Rojas, Laura Ginès, Francesca Llopis, Raquel Marques, Cloe Masotta, Cristina Mora Cobos, Anne Murray, Eva Ortega Puig, Elda Isavelina Ortiz Rivas, Maria Pagès, María Paton Martínez, Paulina Quiroz Navarro, Martina Rogers, María Romero, Marina Siero i Diana Toucedo.
Des del 24 de maig i fins al 27 de novembre del 2022, es pot veure a la web de La Virreina Centre de la Imatge l’exposició en línia Rutes del desig. Carta de navegació per l’Arxipèlag, comissariada per la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona i Cloe Masotta. Disset vídeos que formen part del Projecte Arxipèlag han estat reorganitzats per Masotta oferint un nou recorregut per cinc illes diferents que teixeixen genealogies des del plaer, el gaudi i la creativitat.
Així, a l’illa «Espigoladores d’imatges» hi trobem les peces Diario de rodaje: Carta a Agnès Varda (2017), de Marina Siero; Lucía (2017), de María Romero; Sense títol (2017), de Marga Almirall; Fanny (2017), de Carolina Astudillo, i Pepita Frame a Frame (2019), de Maria Pagès. A «Les edats de la pell», amb una mirada sobre el cos femení allunyada de la fetitxització de la mirada masculina, hi ha les creacions Esa cosa incontrolable que es el tiempo (2017), de Raquel Marques; Recol·lectant (2017), de Cristina Mora Cobos, i Bec l’aigua de Margaret Tait (2017), de Salut Baldirà Martí. «Jugar, cantar, ballar» celebra la vida i l’art per sacsejar les estructures establertes amb les obres Carta a la Mía de “Fish tank” (2020), d’Eva Ortega Puig; Flanêuse (2019), de Laura Ginès, i A fairy film in shadow show (2017), de Martina Rogers. L’illa «Acariciar el paisatge» aplega Angel Storm Path (2018), de Paulina Quiroz Navarro, Allison Figueroa Rojas i Elda Isavelina Ortiz Rivas, i Sense títol (2017), de Diana Toucedo. Finalment, sota l’epígraf «Metamorfosi-transfiguració», hi trobem propostes centrades en l’experimentació amb les potencialitats plàstiques i matèriques de la imatge analògica i digital com ara Fata Morgana (2019), d’Anne Murray; Adhêrencies (2017), de Francesca Llopis, i A dream (2020), de María Paton Martínez.
Tot plegat, un nou mapa per recórrer els homenatges a dones cineastes que totes aquestes creadores han realitzat des de la primera edició del Projecte Arxipèlag, l’any 2017 i que ha anat creixent al llarg dels anys per subvertir els dictats de l’acadèmia i les narracions androcèntriques de la història del cinema. A partir d’aquest projecte, l’exposició en línia Rutes del desig. Carta de navegació per l’Arxipèlag ens porta a pensar que no hi ha una sinó tantes històries del cinema com siguem capaços d’imaginar i cartografiar passejant la nostra mirada per la memòria i l’arxiu de les imatges.
D’una banda, aquesta exhibició eixampla la programació de mostres virtuals de La Virreina Centre de la Imatge iniciades el 2018 en col·laboració amb HAMACA: Mals carrers. Una mirada antropològica a la relació entre cinema i ciutat, a cura de Giuseppe Aricó, José Mansilla i Marco Luca Stanchieri i l’Observatori d’Antropologia del Conflicte Urbà (OACU); Las Kellys. Lluites de dones a la Barcelona precària, amb el comissariat de Las Kellys Barcelona i Cynthia Lub (Pan y Rosas), i Turistització / decreixement turístic, comissariada per l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS). Però, d’altra banda, s’insereix en una línia expositiva centrada en cineastes i videoartistes dones, com és el cas de Marguerite Duras, Barbara Hammer, Natalie Bookchin, Pilar Monsell, Nora Ancarola, Patricia Dauder o la mostra col·lectiva De trencar i estripar, amb Cristina Arrazola-Oñate, María Cañas, Eli Cortiñas i Momu & No Es.
Accés a l’exposició ‘Rutes del desig. Carta de navegació per l’Arxipèlag’
Accés al Projecte Arxipèlag
Més informació:
Laia Carbonell – 677441414 / 933161156 – lcarbonellf@bcn.cat