Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
El projecte ‘Músiques en Paral·lel’, de les cooperatives Quesoni, L’Afluent i la Sala Upload, obté la puntuació màxima en el concurs per a la gestió de la nova etapa de la Sala Barts

L’adjudicació de la concessió de la sala municipal està pendent de la seva aprovació en Comissió de Govern, que estudiarà la proposta la setmana vinent

El projecte guanyador proposa un ús intensiu de la sala amb una fórmula que conjuga la qualitat, el vincle amb el sector local i internacional i nous elements de programació vinculats a l’educació, la innovació, l’experimentació i la proximitat

El projecte ‘Músiques en Paral·lel’, presentat de manera conjunta per les cooperatives Quesoni, L’Afluent i la Sala Upload, sota la coordinació de la gestora cultural Anna Cerdà i Callís, ha obtingut la puntuació màxima en el concurs per a la gestió de la nova etapa de la Sala Barts, al mateix temps que ha fet la millor oferta econòmica. L’espai municipal ha estat gestionat durant els últims anys per la productora The Project, que no s’ha presentat al concurs i finalitza la concessió el pròxim 17 d’abril. Segons es recull en l’acta publicada avui al Perfil del Contractant, a més de la UTE formada per Quesoni, L’Afluent i la Sala Upload optava a la concessió un altre projecte, presentat per Barcelona Events Musicals. L’adjudicació definitiva de la nova concessionària està pendent de la seva aprovació en Comissió de Govern, un tràmit previst inicialment per al dijous 31 de març.

Les bases del concurs per a la gestió de la sala, sota el nom d’Espai per a la música a Barcelona, centre de programació, producció artística i cultural, suport al teixit musical, a l’entorn de la música, les arts escèniques i la creació de la ciutat, demanaven als candidats un projecte encarat a “un centre de programació, producció artística i cultural, realitzant suport al teixit musical, les arts escèniques i la creació de la ciutat”.

Des de la perspectiva del reconeixement i impuls del dret a la cultura, les bases conjugaven una aposta per la programació de qualitat (considerant el paper que juga avui la Sala Barts a l’ecosistema local) amb un reforç de les mirades vinculades a la programació paritària, la diversitat intercultural, l’accés, i l’aposta per la producció pròpia i el suport a la totalitat de les pràctiques culturals. També es plantejava com un equipament complementari als diferents espais d’aquest sector, que ha de funcionar com un espai d’articulació sectorial, i que ha de crear noves oportunitats, apostant per l’experimentació amb fórmules i formats, i ser un node més en la xarxa d’equipaments públics i privats de la ciutat.

Aquest concurs, ineludible després de successives pròrrogues als antics concessionaris de l’equipament, s’emmarca en el desplegament de  la segona mesura de Govern del Pla de Drets Culturals, centrada en ‘Cultura de base i sectors culturals: dret a la creació, l’experimentació, la recerca i la producció cultural’, presentada el passat mes de novembre. Dins de la mesura ja s’anunciava aquesta fórmula per a la nova etapa de la Sala Barts, com a punt de partida per a un nou programa municipal: les Cases de Cultura de Barcelona. El programa vol desplegar noves estratègies en equipaments i espais que ja tenen una trajectòria cultural i artística a la ciutat perquè esdevinguin pols de dinamització en diferents disciplines. En aquest cas, l’objectiu d’aquesta nova etapa de la sala és que esdevingui el node vertebrador del sector musical a la ciutat, treballant en la creació, l’exhibició i la formació des de la professionalització, amb una aproximació comunitària que fomenti la relació entre cultura i educació i els vincles amb els barris on s’ubica.

A les bases del concurs per gestionar l’equipament també es valorava que la proposta potenciés una programació amb un discurs propi i coherent, complementari a altres sales de concerts de format similar, i que apel·lés a tots els gèneres musicals i generant diàleg entre la música i les altres disciplines artístiques. La innovació en fórmules i formats, la capacitat per fer xarxa amb les fàbriques de creació de la ciutat, amb festivals, amb entitats i amb iniciatives culturals, formaven part també del plec de condicions. D’aquesta forma, aquest nou projecte té voluntat de crear xarxa local i circuit local i internacional de la mà d’altres equipaments que responen a la mateixa lògica d’iniciativa publicoprivada.

El projecte ‘Músiques en Paral·lel’ relaciona les dues sales (Sala Principal i Sala Club) amb una programació molt coherent i complementària, demostra un gran coneixement del territori i de la realitat cultural i associativa de la ciutat, presentant nombrosos vincles i compromisos  entre associacions, institucions i àmbits privats amb el projecte presentat, constata mitjançant cartes de suport molt significatives amb predisposició i voluntat d’articulació. Algunes de les cartes presentades compten amb el compromís d’entitats tan rellevants com Taller de Músics, Xamfrà, ESMUC, la Fundació Tot Raval, l’Associació de Professionals del Circ de Catalunya, La Marfà, La Ciutat Invisible o la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona.

Detalla la voluntat d’articular-se en comissions amb representants del sector per tal d’establir un diàleg coherent, i també col·laboracions amb altres festivals i entitats, i oferir polítiques de descomptes diversos per incentivar tots els públics. Les bases recullen un cànon fix anual d’un mínim de 30.000 €, l’oferta presentada per Quesoni, L’Afluent i la Sala Upload l’augmenta fins a 91.000 €. Un altre de variable amb percentatges que escalen en funció dels beneficis i que cal reinvertir en l’equipament (que han estat millorats a l’alça), i preveu la gratuïtat de les sales o el seu lloguer a preus reduïts a grups de barris propers i determinats festivals. A més l’ofeta guanyadora s’ha compromès a destinar 20.000 euros a projectes vinculats amb l’ensenyament i 20.000 a projectes de producció. El projecte finalista respon a aquests requisits amb una variada tipologia de beques i iniciatives.

La proposta de Quesoni, L’Afluent i Sala Upload ha obtingut la puntuació màxima amb un projecte que ha tingut la capacitat de demostrar la viabilitat d’una programació de qualitat i una articulació sectorial i drets culturals, apostant per una tipologia d’equipament publicoprivat. També es valora que aquest projecte és el que millor s’escau al nou programa de les cases de cultura presentat per la segona mesura del Pla de Drets Culturals. La valoració dels projectes contemplava elements objectius i subjectius, amb dos informes que han resultat coincidents i coherents amb la seva diagnosi i la seva puntuació en relació amb els dos projectes. L’avaluació ha estat feta per un equip tècnic de l’ICUB i, per tal de dotar la valoració de més continguts objectius, també s’ha encarregat una valoració tècnica auxiliar dels projectes presentats a la consultora internacional Sound Diplomacy, vinculada al desplegament de polítiques i estratègiques culturals i sectorials que ha treballat en ciutats com San Francisco, Londres o Montreal.

UTE de la Cooperativa Quesoni, la Cooperativa L’Afluent i la Sala Upload i un futur equip específic 

El projecte ‘Músiques en Paral·lel’ l’ha presentat una futura Unió Temporal d’Empreses formada per la Cooperativa Quesoni, la Cooperativa L’Afluent i la Sala Upload, i que ja està dissenyant la seva governança, construint l’equip i valorant la creació d’òrgans de participació oberts a la ciutadania i al sector.

Cooperativa Quesoni. Quesoni és una cooperativa amb seu al Vallès i Barcelona, que es dedica als serveis tècnics i artístics i a la producció cultural en general. Promou festivals com el Say it Loud així com una oficina de management. La cooperativa està present en diversos espais col·lectius com La Comunal, l’Ateneu cooperatiu del Vallès oriental, CulturaCoop o la Xarxa de festivals de Catalunya. Quesoni vol impulsar les pràctiques de l’economia solidària en el món de la cultura, des del vessant de la prestació de serveis fins a la promoció de projectes propis.

Cooperativa L’Afluent. Cooperativa de serveis culturals amb una vasta trajectòria en la gestió cultural, especialment en la producció i el comissariat tècnics i artístics d’esdeveniments musicals, així com en la gestió integral de locals de música en directe. Forma part de la Xarxa d’Economia Solidària (XES) i de l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC). Actualment, és un projecte associat a la Fàbrica de Creació – Fabra i Coats i col·labora amb diferents projectes del programa Cultura Viva de l’Ajuntament de Barcelona. Dins dels seus projectes en destaquen la sala de concerts VOL, la direcció artística del BAM o el cicle de concerts dels Vespres de la UB.

Sala Upload. Club de clubs i un dels principals epicentres de la música independent en viu de la ciutat. Guanyador del premi al millor club de Barcelona el 2019, promou festivals com Gambeat weekend, Barcelona Psych fest i el cicle de concerts a l’aire lliure Picnic Beat. Dins la seva àmplia i diversa programació, acull també clubs destacats d’avantguarda i creativitat LGTBIQ+ com Maricas o d’integració de la cultura africana moderna a Barcelona com Voodoo Club.

En la fase de coordinació del projecte per al concurs hi ha intervingut:

Anna Cerdà i Callís. És gestora i activista cultural. Treballa al departament d’Exposicions del MACBA des de 2005, tasca que combina amb interessos diversos, especialment en l’àmbit de la música. Va codirigir el festival popArb (2005- 2015). És part del Consell rector de La Murga, cooperativa sorgida de la comunitat al voltant del projecte Indigestió i pertany a MIM (Dones de la Indústria de la Música), al comitè assessor de L’Auditori i a la junta de l’associació Xàfec de petits festivals.

Etiquetes:


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.