Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
El Museu Etnològic i de Cultures del Món mostra per primera vegada les seves col·leccions de pintura sobre escorça aborigen australiana

L’exposició ‘Traços. Pintura aborigen australiana: tradició i contemporaneïtat’ s’obrirà al públic el 18 de desembre i fins al 15 de maig de 2022, i l’entrada serà gratuïta fins al 9 de gener 

El Museu Etnològic i de Cultures del Món presenta ‘Traços. Pintura aborigen australiana: tradició i contemporaneïtat’, la nova exposició a la seu del carrer Montacada, comissariada per Estela Ocampo. La mostre té com a punt de partida una àmplia selecció de pintures sobre escorça d’eucaliptus de les col·leccions que es conserven al museu —una de les millors d’Europa—, fetes al voltant dels anys 1960 i 1970. 

El col·leccionista Albert Folch i l’escultor Eudald Serra (vinculats al Museu Etnològic i a les expedicions etnoantropològiques de la institució), juntament amb Margarita Corachán, van viatjar a Austràlia l’any 1964, país al qual van tornar, entre d’altres, l’any 1972. L’exposició permet contemplar per primera vegada, i de manera conjunta, 58 pintures sobre escorça d’eucaliptus que Folch i Serra van adquirir en aquests viatges a Austràlia, especialment en el primer. 

Estructurada en tres àmbits i precedida per un espai introductori, la mostra obre aquesta selecció de pintures a derives i debats contemporanis. Així, mentre que el primer àmbit està dedicat a la pintura sobre escorça tradicional —d’una gran sofisticació i atractiu visual, vinculada al món ritual i porta d’accés al Temps dels somnis—, el segon tracta la irrupció de l’art aborigen australià en l’escena i el mercat d’art internacional mitjançant les pintures acríliques dessacralitzades de grans dimensions. 

Les peces dels artistes contemporanis d’arrels indígenes Brook Andrew i Judy Watson ocupen l’últim àmbit de l’exposició, en una crítica al passat colonial australià i als comportaments neocolonials en general, amb mitjans procedents de l’art contemporani. 

Traços. Pintura aborigen australiana: tradició i contemporaneïtat aplega prop d’un total de 90 obres, fotografies, audiovisuals, àudio i documents, que abasten des dels anys cinquanta del segle xx fins a l’actualitat. Juntament amb les peces, les fotografies, l’àudio i els documents del Museu Etnològic i de Cultures del Món i la Fundació Folch, s’hi presenta una selecció de fotografies, audiovisuals i obres de museus i col·leccions europees i australianes, com ara el Flinders University Museum of Art de la Flinders University, el National Film and Sound Archive of Australia, The Baillieu Library de la University of Melbourne, la Galerie Nathalie Obadia París/Brussel·les, el Museum of Archaelogy & Anthropology de la University of Cambridge i el Universiteitsmuseum Groningen. Així mateix, l’exposició s’ha dut a terme amb la participació del Musée du quai Branly – Jacques Chirac de París, prestador de l’obra Straigtening the Spears (‘Redreçant les llances’), de Turkey Tolson Tjupurrula. 

L’exposició ha estat comissariada per Estela Ocampo, especialista en art primitiu i primitivisme, autora de nombroses publicacions sobre el tema i directora del Centre Investigador en Art Primitiu i Primitivisme (CIAP) de la Universitat Pompeu Fabra.

Publicació i activitats entorn de l’exposició

L’exposició estarà acompanyada per un catàleg digital que es publicarà al llarg del primer trimestre del 2022 i inclourà un text de la comissària de la mostra, Estela Ocampo, i la catalogació de les escorces exposades. 

A partir de l’exposició, es portarà a terme un conjunt d’activitats, presencials i virtuals, pensades per a públics diversos. Més informació, al web del museu.

Doossier de premsa i material gràfic

Etiquetes:


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.