Barcelona Cultura

Institut de Cultura de Barcelona

Servei de Premsa
Torna el cicle Vespres Musicals al Monestir de Pedralbes

Tots els dijous de juliol la música torna a sonar al claustre del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes de la mà d’algunes de les intèrprets més destacades del país

La programació evoca la tradició musical i la seva  reinterpretació a través de la visió personal de creadores i intèrprets, així com l’enfocament revolucionari d’alguns dels grans compositors de la història de la música

 

El Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes (Baixada del Monestir, 9) programa una nova edició dels Vespres musicals tots els dijous a les 20 hores al seu claustre, oferint la possibilitat de gaudir de la música en un entorn històric i singular de la ciutat. El cicle s’inicia el 8 de juliol amb el concert familiar “La llum de Mozart”, amb la música dels quartets de flauta del compositor austríac com a fil conductor, Marina Durany mostra la seva visió personal sobre aquestes peces musicals interpretades amb instruments històrics a través d’un relat entreteixit amb la seva pròpia obra pictòrica.

El 15 de juliol, el trio Marala presenta el seu primer enregistrament discogràfic, “A trenc d’alba”, amb un repertori de nova creació i versions molt personals de la música d’arrel tradicional. El 22 de juliol,  el concert “Orient.cat” porta obres de nova creació de compositors catalans interpretades pel Quintet Montsant, una formació de quartet de corda i percussió. Per últim, el 29 de juliol, la violoncel·lista Laia Puig i la pianista Alba Ventura ofereixen un recital amb peces dels compositors més revolucionaris de la història de la música: Beethoven i Shostakòvitx, juntament Frederic Mompou.

Concerts amb tradició, evolució i revolució

El programa inclou quatre concerts. El preu de l’entrada de cadascun d’ells és de 12 euros. És imprescindible fer reserva prèvia.

Dijous 8 de juliol: La llum de Mozart // Sessió familiar i per a públic general

Marina Durany, traverso, il·lustracions i text; Adriana Alcaide, violí; Núria Pujolràs, viola i Frances Bartlett, violoncel

Programa: Quartet per a flauta en do major KV285b, Quartet en re major KV285 i arranjaments diversos d’obres de Wolfgang Amadeus Mozart

Mozart va néixer jove i va morir encara més jove, però això no li va impedir deixar una perdurable línia de llum, una música que il·lumina tota l’ànima. Aquesta audició és un conte imaginari il·lustrat, basat en els quartets per a flauta de Mozart, que vol tornar a encendre aquesta llum i compartir amb el públic una de les medicines més poderoses de la història: la llum de Mozart.

Dijous 15 de juliol: A trenc d’alba

Marala (Selma Bruna, Clara Fiol i Sandra Monfort), veus, guitarres i percussió

Marala son tres dones músics i compositores de Catalunya, Balears i el País Valencià. Dalt de l’escenari s’evidencia la complicitat de les seves veus i els seus cossos. Es mostren tal com són: valentes i feministes, despertes i conscients alhora que sensibles i vulnerables, carismàtiques i virtuoses. Són la llum que esvaeix la fosca. “A trenc d’alba” és el seu primer treball discogràfic: un aplec de composicions pròpies que giren l’ullada cap als cants de la terra. Veus de tradició, de proximitat i de nuesa es barregen amb guitarres i instruments de percussió tradicionals. Una proposta d’arrel, lluminosa i trencadora, que respira amb alens femenins. Marala ofereix un directe de veus, guitarres i percussió. Les cançons són gairebé totes pròpies, i s’inspiren en la música tradicional dels Països Catalans. Poemes musicats de poetesses actuals, revisions de cants de batre, tonades sefardís i laments de guerra que s’intercalen amb explicacions fresques i alhora implicades amb el feminisme, la cura del patrimoni o la crítica social.

Dijous 22 de juliol: “Orient.cat’

Quintet Montsant (Marta Cardona, violí; Albert Carbonell, violí; Miquel Córdoba, viola; Oriol Aymat, violoncel i Pere Olivé, percussió)

Programa:  Viaggio a Italia, de Giovanni Sollima; Orient Express*, de Conrad Setó; 5 Miniatures, de Sulchan Zinzadse; Illa de l’aire*, de Jaime Basulto; Strange Humors, de John Mackey; Si muove, de Miquel Àngel Cordero; Isma’a, de Leanne Darling; Puente trans-arábigo, de Ricardo Lorenz (*encàrrecs del Quintet Montsant)

El Quintet Montsant és un projecte creat per destacats músics catalans que, més enllà de portar una àmplia i dilatada trajectòria orquestral, de música de cambra i en el camp de les noves músiques, senten la necessitat de fer música junts. La idea del grup és abordar el repertori contemporani creat o arranjat per a quartet de corda i percussió, oferint als espectadors una col·lecció de músiques tacades per la influència ètnica. Units per la idea que la música no té etiquetes i que cal apropar el repertori actual a l’espectador, el quintet presenta una proposta atípica i desenfadada que mescla tradició i contemporaneïtat en el més pur estil segle XXI. El programa presenta un repertori format per obres de compositors contemporanis catalans i d’arreu del planeta on el fil conductor és l’orientalisme. ”Orient.cat” mostra com els compositors es nodreixen d’elements com ara els ritmes d’amalgama, harmonia amb un fort regust modal i estructures pròpies del que s’ha conegut com a minimalisme; també inclou taques de flamenc, jazz i del llenguatge rítmic indi Konakol.

Dijous 29 de juliol: “Contrasts”

Laia Puig, violoncel, Alba Ventura, piano

Programa: Sonata n.3 en la major, op. 69, de Ludwig Van Beethoven; El pont, de Frederic Mompou, i Sonata en re menor, op. 40, de Dimitri Xostakóvitx

Laia Puig i Alba Ventura interpreten en aquest concert tres de les peces més representatives del repertori per a violoncel i piano, tant pel que van representar dins de la trajectòria artística de Beethoven, Mompou i Xostakóvitx, així com per l’aportació revolucionaria que van suposar en la història de la música. la Sonata en La Major de Beethoven, composta el 1807 a l’inici de la manifestació de la sordesa del músic, és la primera composició de cambra en la que s’atorga un paper rellevant i dialogant entre el piano i el violoncel. La peça s’estructura com una filigrana en què els dos instruments s’alternen com a solista i acompanyant desbordant virtuosisme i musicalitat. El pont és l’única obra de cambra de Frederic Monpou, composta com a homenatge al violoncel·lista Pau Casals el 1976, amb les seves ressonàncies harmòniques, lentitud i silencis, exerceix de contrast en aquest tríptic de composicions revolucionaries. Tanca el concert la primera obra de música de cambra de  Dimitri Xostakóvitx, la Sonata per a violoncel i piano en Re menor, Op.40, dedicada al seu amic i cellista Víctor Kubatski, es va estrenar el 1934 al conservatori de Leningrad i no va tenir gaire èxit degut a l’execució que va fer Kubatski. Amb el pas del temps l’obra esdevingué més reconeguda i nombrosos cellistes van competir per interpretar-la juntament amb Xostakóvitx.

Material gràfic

Etiquetes:


Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.