- Premsa Institut de Cultura de Barcelona – ICUB - https://premsaicub.bcn.cat -

S’obre el concurs per la direcció artística del festival BAM per als propers quatre anys

Avui s’ha posat en marxa el procediment obert per a la presentació de projectes per a la direcció artística de programació del festival BAM, en el marc de les Festes de la Mercè

La nova direcció que sorgeixi programarà el festival durant els propers quatre anys, amb possibilitat de renovació d’un any més. Les candidatures es podran presentar fins al proper 18 de març

 

La direcció artística del BAM és la responsable de configurar una proposta de programació pel festival en coherència amb la seva trajectòria i identitat. Des del 2015, Marc Campillo, fundador i director del segell Foehn Records, ha estat el responsable de liderar aquesta responsabilitat. El nou perfil de direcció resultant del procés obert haurà de presentar un projecte que tingui en compte les diferents manifestacions artístiques locals i internacionals, havent de programar els espais assignats per l’organització de les festes. La programació anirà adreçada a què el BAM es mantingui com a esdeveniment referent, tan nacional com internacional, en la mostra de talents emergents d’arreu del món i a la creació i manteniment de vincles amb altres festivals i agents culturals internacionals per afavorir l’intercanvi.

Es poden presentar a la convocatòria persones jurídiques i físiques, a títol individual o agrupades en col·lectius o plataformes i entitats de gestió, interessades a desenvolupar un projecte amb vocació comunitària. El termini de presentació de les propostes serà fins al 18 de març a les 14 hores. La valoració dels projectes la durà a terme una comissió de persones de caràcter independent i vinculant, formada per perfils diversos com ara Consol Sáenz, crítica musical de Ràdio 4; Jordi Turtós, periodista musical i programador; Roger Roca, periodista musical; Blanca Martínez, periodista de El País i de El Bloque TV; Mònica Mateos, Gerenta de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), i Daniel Gelabert, Cap del departament de Festes de l’ICUB.

L’avaluació dels projectes tindrà en compte que el plantejament de les propostes artístiques reculli la trajectòria del festival, així com que posi en valor el teixit musical de la ciutat en diversos estils i que mantingui el caràcter obert i de festival públic del BAM. El projecte també haurà de prestar una atenció particular a les emergències musicals i culturals, i en especial, als més joves, alhora que haurà de tenir una mirada a l’escena internacional innovadora i amb especial atenció a les diverses ciutats convidades de la Mercè.

Més informació sobre el contingut del concurs [1]

 

El BAM omple cada edició de les festes de la Mercè amb més de 40 propostes musicals

El BAM, nascut en el marc de les festes de la Mercè l’any 1993 on encara es manté, va convertir la festa major en altaveu de noves expressions musicals, algunes d’elles de caràcter emergent, però que totes reclamaven per igual el seu caràcter de “música independent”. El festival va néixer, de fet, per acompanyar l’emergència d’una diversitat de segells discogràfics, sales, bandes i iniciatives culturals que despuntaven en aquella Barcelona post-olímpica. La complicitat amb aquest teixit ha estat la vertadera identitat del BAM en els seus més de vint-i-cinc anys de trajectòria. Amb més o menys encert el BAM ha crescut com una iniciativa pública, en aquest cas les festes majors, per acompanyar la riquesa del teixit musical de la ciutat. El resultat ha estat un territori propi que reivindicant la música independent en diversos estils i les emergències musicals, ha promogut una dinàmica cultural positiva per la ciutat.

El BAM ha conegut diverses ubicacions al llarg de les seves edicions, s’ha estès per la ciutat del Mercat de les Flors a l’Estació de França, el Moll de la Fusta, el Parc del Fòrum i en els darrers anys en diversos escenaris del barri del Raval: Pl. Dels Àngels, Pl. Joan Coromines i Rambla del Raval.

Més de 40 grups omplen a cada edició diversos escenaris de la ciutat de sonoritats singulars, noves i originals. El seu caràcter obert, gratuït i de proximitat ha estat l’emblema del BAM en els darrers anys en què la ciutat i la seva regió metropolitana han conegut l’eclosió de propostes de festivals de música.

L’atenció a les emergències musicals ha estat el tret característic del BAM tots aquests anys. Pel BAM han passat grups i músics que pocs anys més tard han aparegut al line-up de grans festivals o fins i tot també en el programa més ortodox de Mercè Música. Les emergències musicals han arribat de la mà de programadors atents a l’escena musical més independent nacional i internacional establint complicitats no només amb el teixit local, sinó també amb l’escena d’altres ciutats, com ha estat el cas de les diverses ciutats convidades de la Mercè.