- La Mercè 2020 tanca tres dies d’activitat cultural a la ciutat amb més de 371 actuacions repartides pels 10 districtes de la ciutat que s’han desenvolupat sense cap incidència remarcable
- Prop de 570.000 persones han seguit els actes de la festa els dies 24 i 26 a través de l’oferta de la Mercè en Obert, gràcies a la col·laboració de betevé, com a mitjà de comunicació oficial, i els canals de Barcelona Cultura
- De les 100.000 localitats que es van posar a disposició de la ciutadania, més de 45.000 van ser per assistir els espectacles de MAC festival, 48.000 per a espectacles de música i 5.000 per a actuacions de cultura popular. Malgrat que les entrades es van exhaurir abans d’iniciar les activitats el grau d’ocupació dels dies 24 i 26 de setembre ha estat d’un 65% de mitjana.
- Les cinc activitats que han acollit més públic han estat les musicals destacant les actuacions de Tribade, Maria del Mar Bonet, Joan Garriga i el Mariatxi Galàctic, l’Orquestra i Cors del Liceu i la Sra. Tomasa
Les festes de la Mercè d’enguany tanquen tres dies d’activitat cultural a la ciutat amb un clar compromís cap a la cultura. Malgrat proposar un programa allunyat del concepte de festa major per causa de la situació sanitària, l’aposta de l’Ajuntament ha estat la de mantenir i reforçar els seus valors col·lectius i simbòlics i promoure l’escenari de proximitat, en el marc d’una celebració sanitàriament segura, descentralitzada, i amb una aposta clara pel talent local.
Aquesta nit un Piromusical diferent posarà punt i final a la festa. Un castell de focs que es llançarà a les 22 hores des de quatre punts de la ciutat: una gran festa del foc que en aquesta ocasió no requerirà cap desplaçament ni implicarà cap concentració de persones, perquè es podrà seguir des de casa, sintonitzant TV3 i mirant cap al cel des d’una balconada o des d’un terrat.
Jordi Bonet, d’Oído, i Jordi Turtós, programador de la Mercè Música, han triat la banda sonora, especialment pensada per retre homenatge als barcelonins i barcelonines més grans i savis, els ciutadans i les ciutadanes que tenen 60, 70, 80 anys o més, són més vulnerables i formen el sector de la població més castigat per la crisi sanitària de la COVID-19. El Piromusical estarà dividit en tres blocs, plens de músiques de sempre que tothom coneix, però que complauran especialment les persones que les van ballar de joves. Músiques que aniran des de Nat King Cole o Josep Guardiola fins a La Yenka, Salomé, els Sirex i Los Mústang.
Aquesta banda sonora acompanyarà uns focs artificials que van a càrrec de Pirotècnia Igual i que es podran veure des de diversos punts de Barcelona, ja que no es llançaran des de l’Avinguda Maria Cristina com era habitual, sinó des de quatre punts diferents dels districtes de Sants-Montjuïc, Nou Barris, Les Corts i Sant Martí. Els focs tindran enguany més alçada i potència que mai, de manera que seran visibles des d’una gran part de Barcelona.
La Mercè 2020 en xifres
El 23 de setembre es donava el tret de sortida a la Mercè 2020 amb el pregó protagonitzat pel pallasso Tortell Poltrona, Jaume Mateu Bullich. Més de 43.000 persones van fer seguiment en directe a través de betevé de l’acte realitzat al Saló de Cent.
En total, 35 espais repartits pel 10 districtes de la ciutat amb 60 escenaris i 371 activitats programades al llarg de tres dies, de les quals el 250 corresponien a l’oferta de MAC Festival, 108 a les musicals de Mercè Música-BAM i BAM Cultura Viva i 13 a les de cultura popular. De les 100.000 localitats que es van posar a disposició de la ciutadania des del 8 de setembre per assistir als actes, el 46% (46.000 entrades) es van destinar als espectacles familiars del MAC festival, el 49% (49.000 entrades) als musicals i el 5% (5.000 entrades) als de tradicional. Al llarg d’aquests dos dies s’ha detectat una assistència irregular als actes amb un 65% de mitjana d’ocupació dels espais, malgrat que la totalitat dels espectacles de música, el 95% del de MAC Festival i el 75% de tradicional es van exhaurir abans del 24 de setembre.
Els 20 actes amb més públic de la Mercè 2020
Quant a l’impacte que ha suposat al teixit cultural de la ciutat poder tirar endavant festa, dels 3,8 milions d’euros del pressupost total el 45% s’ha destinat a despesa artística i caixets, el 42% a serveis tècnics i el 13% a mesures de protecció del protocol sanitari.
Un total de 33.000 persones han participat també a les jornades de portes obertes als 45 equipaments museístics al llarg d’aquests dies de festa.
La Mercè en obert apropa els espectacles a les cases dels barcelonins i barcelonines
Gràcies a la col·laboració amb betevé, com a mitjà oficial de la Mercè, alguns dels concerts i altres continguts d’Arts de Carrer i Cultura Popular que han tingut lloc durant aquests dies s’han pogut seguir des de les cases dels barcelonins i barcelonines. En total, la Mercè en Obert ha emès 11 concerts diaris en directe a través de betevé, tant en web com en TDT, i del web de la Mercè.
A la TDT, uns 250.000 espectadors van seguir en algun moment la programació de betevé sobre la Mercè el dia 24 i uns 270.000 espectadors van fer-ho el dissabte 26. A falta de les dades d’audiència de diumenge 27, l’emissió més seguida d’aquests dies ha estat el concert de Maria del Mar Bonet del dia de la Mercè, amb 68.950 espectadors estimats, seguida pel concert dels ‘Sabor de Gràcia’ amb 67.364 espectadors i el concert de ‘Dolo’ amb 64.365 espectadors.
Pel que fa al consum de vídeo online, els streamings emesos en directe els dos dies d’emissió (24 i 26 de setembre) des del Teatre Grec, el Parc Güell, l’Espai Mediterràniament i l’Anella Olímpica, acumulen al voltant 50.000 visualitzacions i 18.000 minuts de consum, el que seria l’equivalent a 300 hores.
Els webs de la Mercè han acumulat un total de 2.360.000 pàgines vistes (2.108.000, el web de la Mercè, 107.000 el del BAM, 43.000 el de Cultura Popular i 104.000 el de Barcelona Cultura). Al web betevé.cat, el contingut sobre la Mercè ha estat el més vist durant tota la setmana superant les 150.000 pàgines vistes.
Les xarxes de cultura popular han aconseguit 25.600 visualitzacions de les activitats retransmeses a través de facebook life i 45.600 visionats dels vídeos realitzats especialment per aquesta Mercè on les entitats i associacions de cultura popular han recordat celebracions d’anys anteriors.