- Premsa Institut de Cultura de Barcelona – ICUB - https://premsaicub.bcn.cat -

Els instituts de Barcelona mostren a les xarxes el resultat dels seus processos creatius

Tot Dansa, Escena Pilot, les Jornades Joves de Teatre i EN RESiDÈNCiA presentaran en els propers dies les creacions i processos fruit de la seva recerca, acabada en confinament

Aquests programes s’emmarquen en la mesura de govern “Cap a una política pública de Cultura i Educació” per fer visible tant el component cultural dels processos de creació artística que tenen lloc en escoles i instituts, així com la seva dimensió educativa 

 

Avui dimecres, 20 de maig, a les 18 h, s’estrenarà al youtube de El Mercat de les Flors el vídeo “Celebració. Els diumenges de la vida”, una proposta artística del coreògraf Mario García Sáez amb 186 alumnes de 6 instituts públics de Barcelona realitzat en confinament dins de el programa Tot Dansa. El dia 4 de juny a partir de les 16 h, en aquest cas al canal de youtube del Teatre Lliure, es podran veure la proposta documental i artística de Lali Álvarez i Gemma Martínez amb 34 alumnes de 3 instituts públics de Barcelona dins del projecte Escena Pilot i el vídeo col·lectiu que recull l’experiència dels 189 alumnes de 13 instituts que han participat a les Jornades Joves de Teatre, que també s’han adaptat al confinament. Així mateix, del del 5 al 19 de juny tindran lloc les presentacions públiques del projecte EN RESiDÈNCiA, en la que 356 alumnes de 21 instituts públics també s’han hagut d’adaptar a la distància imposada per la COVID-19, atorgant més protagonisme a la presentació en línia i als blocs com a diaris del procés de creació. 

Part d’aquests projectes responen a la mesura de govern “Cap a una política pública de Cultura i Educació”, presentada l’any 2018, en la què es proposava fer visible tant el component cultural dels processos de creació artística que tenen lloc en escoles i instituts com el reconeixement de la dimensió educativa dels programes i processos de creació. Des de la Direcció de Ciutat Educadora i Cultura als Barris s’està desenvolupant aquesta línia de treball, que també s’ha vist afectada  per la crisi sanitària, però s’ha adaptat amb una nova fórmula per començar a donar-los visibilitat. Així, alguns dels diversos processos de creació artística desenvolupats a partir de les aules dels instituts de la ciutat , tant abans com durant el procés de confinament, i mostren alguns dels seus resultats en l’entorn virtual, que es recolliran sota el el hashtag #CulturaiEducacióBCN.

 

Tot Dansa 2020. “Celebració. Els diumenges de la vida”

El projecte és una proposta artística del coreògraf Mario García Sáez amb alumnat d’instituts públics de Barcelona, i s’estrena online aquest dimecres 20 de maig a les 18h al canal del youtube del Mercat de les Flors. 

Tot Dansa és un projecte ja consolidat i alhora camaleònic, especialment viu i dinàmic, que havia de culminar amb l’espectacle final a la sala MAC del Mercat de les Flors. A causa de les mesures sanitàries contra la Covid-19, la peça s’ha transformat en una creació en vídeo que ha dirigit el mateix coreògraf, amb la participació d’un centenar d’alumnes de sis instituts públics de la ciutat. Més de 180 alumnes i 13 professors i professores guiats per la direcció coreogràfica de Mario García Sáez.

L’objectiu ha estat construir una coreografia entre tots els participants, seguint les indicacions d’una frase ballada proposada pel coreògraf. La metodologia: completament online, transformant la formació presencial amb el professorat en vídeo sessions i les visites als instituts en càpsules digitals, vídeos i audioguies. El resultat: un audiovisual coral fet de bocins de vida, de celebracions particulars i festivitats en confinament. 

Més informació aquí [1]

 

Escena Pilot 2020. L’alumnat amb Lali Álvarez i Gemma Martínez

Les creadores Lali Àlvarez i Gemma Martínez, que lideren el projecte Escena pilot en el seu primer any, han estat treballant en la creació d’un espectacle teatral col·lectiu amb els instituts barcelonins d’educació secundària Barri Besòs, Domènech i Montaner i Vila de Gràcia. Davant la impossibilitat d’estrenar-lo, han reconduït el projecte per tal que se’n pugui fer una presentació pública: un vídeo documental i artístic que segueix el fil del tema plantejat en la creació col·lectiva amb els tres instituts, la bellesa.

El vídeo s’ha fet a través de sessions online de formació amb el professorat i alumnat i de l’enviament de vídeos i selfie entrevistes per part de tots els participants. S’estrena online el proper dijous 4 de juny a les 16 h al canal del youtube del Teatre Lliure, dins la seva programació digital sota el paraigua del hashtag #TheShowMustGoOn.

Més informació aquí [2]

 

Jornades Joves de Teatre 2020. Vídeo resum del treball realitzat

Les Jornades Joves de Teatre s’adapten al confinament amb la creació d’un vídeo col·lectiu que recull l’experiència de tots els participants, que també s’estrena online el proper dijous 4 de juny a partir de les 16h al canal del youtube del Teatre Lliure.

La culminació del projecte havia de fer-se els dies 27 i 28 de maig al Teatre Lliure de Montjuïc, quan els grups presentessin les seves obres a la sala Lliure. A causa de les mesures sanitàries contra la Covid-19, les jornades s’han transformat en una creació en vídeo amb la participació d’una vintena de grups de teatre de 13 instituts públics diferents de la ciutat de Barcelona. El clip aprofita per donar a conèixer el funcionament d’aquest projecte al públic general.

El confinament va agafar el projecte al mig de la primera fase de retorn, així que cada grup ha hagut de continuar amb el treball de l’obra amb els seus mitjans. Les possibilitats varien molt d’un institut a un altre, de manera que hi ha hagut grups que han fet classes de teatre online i n’hi ha hagut d’altres que han hagut de deixar de treballar l’obra. Per aquesta raó, des de l’organització s’ha fet un recull d’imatges i vídeos de tothom, tant del confinament com d’abans, per tal que tots els participants puguin ser representats en aquest clip de tancament del projecte. 

Més informació aquí [3]

 

EN RESiDÈNCiA. Creació contemporània als instituts de Barcelona 

Les obres i els processos de creació de l’onzena edició d’EN RESiDÈNCiA (setembre 2019-juny 2020) ja són quasi a punt per a la seva presentació pública, malgrat el confinament. Al llarg del mes de juny, es podrà participar de les presentacions de 21 propostes de recerca i experimentació en tots els llenguatges de la creació artística contemporània. Per força, les darreres setmanes d’EN  RESiDÈNCiA s’han hagut d’adaptar a la distància imposada per la COVID-19. Així, els processos de creació finalitzaran en un nou context, no previst, atorgant més protagonisme a la presentació en línia i als blocs com a diaris del procés de creació. 

Des del 2009, Creadors EN RESiDÈNCiA als instituts de Barcelona proposa un espai de treball compartit entre artistes, alumnes i docents de centres públics d’educació secundària de la ciutat. Al llarg de tot un curs, i dins l’horari lectiu, creadors i creadores de disciplines molt diverses –arts visuals, poesia, arts en viu, música, disseny, circ, dansa, dramatúrgia– desenvolupen un projecte artístic juntament amb un grup de joves, procés que culmina amb la seva presentació pública.

Les peces, obres i propostes sorgides d’aquesta edició d’EN RESiDÈNCiA s’aniran presentant durant el mes de juny, donant forma a un programa públic i en línia. Ja estan definides les tres primeres cites d’un calendari que anirà creixent fins a vint-i-una propostes en obert: 

L’agenda de presentacions s’obrirà el divendres 5 de juny a les 11h amb Fluffy disk, la proposta de nyamnyam EN RESIDÈNCIA a l’Institut Barri Besòs, amb un grup d’alumnes de 2n d’ESO i els seus docents. Amb la mediació del MACBA, aquest procés de creació ha posat en joc la sobirania alimentària i la sobirania tecnològica, amb l’espai de cuina de l’institut com a centre d’operacions. Amb la col·laboració del programador informàtic Artur Castillo, presentaran en línia l’app Fluffy disk: “…el lloc/joc, un lloc flonjo que s’allunya del disc dur, un joc elàstic on podem crear relats infinits i imprevisibles a partir d’arxius col·lectius. Es diu Fluffy, és porosa, tova, de forma molt variable, i es dedica a fer volar la imaginació.” 

El dilluns 8 de juny, a les 16h, es presentarà No és art si no té la potencialitat de ser un desastre, creada per Magda Puig EN RESiDÈNCiA a l’Institut Joan Fuster, juntament amb un grup d’alumnes de 2n d’ESO i les seves docents. Amb l’acompanyament de l’equip educatiu del Teatre Lliure, aquesta residència s’ha centrat en la reflexió sobre la memòria col·lectiva. Un dels processos clau de la residència ha estat la investigació que els i les alumnes han realitzat per presentar els seus avis i àvies a partir d’objectes i materials domèstics que expliquen les seves històries. Petites càpsules audiovisuals que tenen com a finalitat establir noves connexions entre ambdues generacions a través del relat de les experiències viscudes per la gent gran i la seva transmissió als nets i netes. 

La tercera presentació programada fins ara serà la de João Lima EN RESiDÈNCiA a l’Institut Bernat Metge, que ens convida a Aprender con Tacto (dimarts 9 de juny a les 11h). Amb la mediació de l’equip educatiu del Mercat de les Flors, aquest coreògraf, junt amb un grup d’alumnes de 4t d’ESO i els seus docents, han formulat preguntes com ara “Per què genera tantes sensacions el tacte corporal? Per què hem de fer figures amb el cos? Per a què serveix conèixer l’espai? Per què es difícil confiar en els altres? Per què al tancar els ulls l’espai es fa més gran?”

Més informació aquí [4]