- Premsa Institut de Cultura de Barcelona – ICUB - https://premsaicub.bcn.cat -

Un assaig expositiu explora els ‘Fenòmens de l’absència’ al Centre d’Art Contemporani

– Aquest projecte recull el fruit d’un programa de formació de nou mesos comissariat per Bar project, en residència a la Fàbrica de Creació – Fabra i Coats. S’hi poden veure els projectes dels artistes David Ortiz Juan, Elida Høeg, Rosanna del Solar i Hugo Hemmi.

– Les obres i els dispositius de Fenòmens de l’absència revelen una aproximació a la realitat desapareguda des d’una anàlisi tant física com cognitiva i organitzacional amb metodologies que van des de l’arqueologia fins al periodisme, la curadoria o allò que és artístic.

Avui dijous, 28 de juny, a les 18.30 hores, al Centre d’Art Contemporani de Barcelona – Fabra i Coats, tindrà lloc la inauguració de l’assaig expositiu Fenòmens de l’absència, una presentació dels projectes que David Ortiz Juan, Elida Høeg, Rosanna del Solar i Hugo Hemmi han desenvolupat al llarg del programa de formació pràctica en arts visuals BAR TOOL #1, comissariat per BAR project, en residència a la Fàbrica de Creació – Fabra i Coats. La mostra es podrà visitar fins al 22 de juliol de 2018.

Fenòmens de l’absència revela quatre metodologies antropomorfes ―des de l’arqueologia fins al periodisme, la curadoria o allò que és artístic― d’apropar-se a la freturosa realitat: la que constata la corporalitat del cos absent. A partir de fonts orals, visuals i dades sobre els ancestres, dels nostres propis veïns o de la societat en general, les obres i els dispositius posen en relleu una anàlisi tant física com cognitiva i organitzacional.

Així, David Ortiz Juan treballa sobre la idea del fantasma com a figura social en relació amb la història d’Espanya i els desapareguts durant la Guerra Civil; Elida Høeg incideix en qüestions que tenen a veure amb la pèrdua de privilegis a l’espai públic de les ciutats, amb un especial enfocament en els sons i el soroll; Hugo Hemmi torna als seus orígens per entrevistar la seva àvia, una filla d’emigrats espanyols a França, i mirar de conèixer més d’una història gairebé sempre amagada i poc revelada; i Rosanna del Solar proposa un assaig sobre la importància de documentar històries, en aquest cas posant en relació el context soviètic amb el context peruà, buscant similituds i diferències en la construcció històrica de tots dos països en relació amb el pas de la dictadura a la democràcia.

BAR TOOL, en col·laboració amb la Fundació Antoni Tàpies i Fàbrica de Creació de Barcelona – Fabra i Coats, és un programa de formació pràctica articulat al voltant de processos de recerca, producció i presentació. Aprofundint en maneres de pensament i acció interdisciplinàries, el programa s’adreça a participants de diferents camps del coneixement amb pràctiques relacionades o no amb allò que és artístic. Al llarg dels vuit mesos es fomenta un entorn d’hospitalitat, en el qual la circulació de coneixement succeeix a través de la conversa i l’acció, en la convergència generacional i epistemològica. BAR TOOL incideix en el coneixement pràctic que ha guiat fins ara la pràctica de BAR project. El programa se centra a generar un context d’intercanvi professional a través de «discussions pràctiques» i «tallers teòrics» amb tutors locals i internacionals i una llista de convidats, visites i trobades feta a la mida dels interessos dels participants.

Imatges per a premsa: http://nou.eicub.net:8080/share/service/publicSite?node=workspace://SpacesStore/d9f9e2d4-790a-48e5-8bf3-7186904e6d35 [1]

Espai web: http://ajuntament.barcelona.cat/centredart/ca/content/bar-tool-1 [2]